Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Avrunda till Jämn decimal

pilot19

Recommended Posts

Hej

Är det någon som kan hjälpa mig med detta!! Jag vill avrunda till en jämn decimal tex 3,22 ( tex 3,23 fungerar ej då den har udda siffra i slutet). Jag har en tabell som med siffror som är uppbyggd med 2 cm mellanrum och jag har "leta upp" formel till tabellen men hur skall jag göra för att tala om för programmet att det bara finns jämna decimaler där så att jag får ett korrekt "leta rad". Då jag gör mina beräkningar får jag ofta ett ojämt tal och då blir det fel i formel i letauppvärde eftersom det inte finns ojämna avslut i tabellen. Det bästa vore om bara kunde varunda till jämn decimal, är detta möjligt?? TACKSAM FÖR HJÄLP

MVH

Rickard

=OM(ÄRUDDA(A1*100);A1*100+1;A1*100)/100

exempelvis.... Givet då att du enbart har två decimaler i talet som står i A1

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Monshi

Tack för ditt svar, jag närmar mig lösningen men jag skulle behöva att det avrundades neråt så att jag kan använda det nedre värdet för interpolering.

Nu när jag avrundar med den formel du skrev så avrundar den uppåt vid tex 5,45 (5,45 blir 5,46 istället för 5,44) och då blir det fel i uträkningen! Tacksam för all hjälp!

MVH

Rickard

ehh, så svårt är det väl inte att ändra det beteendet...

=OM(ÄRUDDA(A1*100);A1*100-1;A1*100)/100

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...