Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hur avinstallerar man vista föratt sedan installera XP?


grevenojames

Rekommendera Poster

hej,

 

har en bärbar med vista som jag köpte för snart två år sedan. använt den sparsamt, men nu behöver jag den mer ofta. är helt less på vista och vill avinstallera den och installera XP i stället.

 

några frågor:

1) hur avinstallerar jag vista utan att mina filer på hårddisken raderas?

går det, eller måste jag kopiera över allt till en extern hårddisk för att sedan föra tillbaka det då jag lagt in xp?

 

2) jag har en product recovery dvd-rom för min stationära dator jag köpte för ett par år sedan. verkar som det finns xp home edition sp2 på den.

 

går det att använda den för att installera xp på den bärbara?

 

3) jag har en bränd kopia av xp med några år på nacken jag fick av någon nån gång. har för mig att jag använde den vi en krasch med den äldre dator - kan det funkad

 

4) behövs det speciella koder för att en ev installation av xp gör att jag ska komma åt uppdateringar av xp via webben?

 

5) hur går hela processen till - någon kan beskriva det på ett enkelt och koncist sätt?

 

trevlig helg!

goj

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Eforum så ska diskussionerna följa de regler som är uppsatta för Eforum, det betyder att de endast ska ta upp sådant som följer lagar och avtal.

 

4) Du behöver ha en giltig licens och därmed samhörande produktnyckel. En giltig produktnyckel får man genom att köpa Windows XP.

 

2) Den licensen får inte föras över till en annan dator eftersom den är knuten till den dator där den först installerade.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...