Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trådlöst nätverk mellan PC och tv


martinramberg

Rekommendera Poster

martinramberg

Jag undrar lite vad man ska titta på för prylar om man trådlöst vill kolla p film i tv från datorn. Jag vill kunna spela upp från nätverket direkt utan att behöva köra filmen på datorn om ni förstår hur jag menar.

 

Jag tar tacksamt emot tips. Pris har inte så stor betydelse just nu då jag först och främst vill veta vad jag ska titta på.

 

/Martin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
MikaelEriksson

Jag ber om ursäkt för det sena svaret och förstår att du troligtvis redan hittat en produkt för ändamålet. Jag hoppas dock att mitt svar kan hjälpa andra som hittar denna tråd och är i samma situation.

 

För att säkerställa kompabilitet och tillförlitlighet rekommenderar jag att man väljer produkter som är DLNA-certifierade. Det finns ganska många modeller av DLNA-certifierade TV på marknaden och av flera olika märken.

 

För att datorn ska kunna skicka media såsom film, musik och bilder till TV:n krävs någon form av serverprogramvara. Denna bör helst också vara DLNA-certifierad för att man ska kunna vara garanterad funktionalitet. Dock har jag provat med rena UPnP-servrar (ej certifierade) och det fungerar för det mesta bra.

 

Det finns flera gratisprogramvaror och några som kostar en slant att välja mellan. Sök bara på DLNA server på valfri sökmotor så hittar man mycket mer info om detta.

 

www.dlna.org är en bra källa till att hitta mer info om DLNA och vilka TV modeller av olika märken som är certifierade. De listar också vilka mediaservrar som är certifierade.

 

Har man ingen dator med tillräcklig kapacitet eller av någon anledning önskar en separat server så finns det DLNA-certifierade NAS (Network attached Storage) att välja mellan. Dessa har en inbyggd serverfunktionalitet och din TV kommer med automatik att hitta dessa, under förutsättning att de är anslutna till samma nätverk.

 

Jag hoppas att detta alltid hjälper någon!

 

//Mikael Eriksson, 24hem.se (http://24hem.se)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...