Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

speldator prisvärd


hypatia

Rekommendera Poster

Hej,

vi har idag en HP Pavilion d4685.se-a - Athlon 64 x2 5000+ 2.6GHz.

Den används mest till spel över nätet typ World of warcraft, counter strike samt lite annat smått o gott typ spore.

 

Nu måste vi byta dator och den nya datorn ska helst inte kosta mer än 4-5000:-

Hittade denna dator på komplett som verkade bra men tyvärr bygger jag inte själv.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323200

 

Finns det en färdig dator typ denna eller någon annan som skulle passa våra behov. Någon som har ett tips?

 

MVH Susanne och Jesper

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver ni byta dator för att den gamla gått sönder eller för att ni behöver en bättre? Den nya datorn ni länkar till är förmodligen inte mycket bättre än er gamla.

 

Via Google har jag fått fram att er nuvarande dator ska innehålla 2GB minne och ett GeForce 7900GTX. Komplett datorn har bara något snabbare processor, lika mycket minne och grafikkortet håller ungefär samma klass som ert nuvarande. Det blir alltså inte mycket uppgradering för 4000 kr om man köper den datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det andra är en hempc via jobbet. Den har inte varit "felfri" utan vi har haft många problem med den. Nu ska jag byta jobb och vill inte köpa ut den utan lämna tillbaka den. Vi behöver därför inte en "bättre" rent tekniskt, men minst likvärdig, eller annan som passar till det den ska användas till. /Susanne o Jesper

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte lätt. Jag tycker att paketet du har hittat på Komplett är ungefär lika bra som den dator ni haft tidigare. Tyvärr lyckas jag inte hitta något motsvarande färdigbyggt paket. Komplett har en konfigurator på sin sida, men där blir det mycket dyrare om man försöker plocka ihop en motsvarande.

 

Jag har haft lite liknande problem tidigare och då har jag vänt mig till PC Office i Helsingborg med mina behov. (http://www.pcoffice.org) De har satt ihop paket helt efter mina önskemål. Hemsidan är lite sådär, men de har funnits länge nu och är väldigt hjälpsamma och trevliga.

Tanken var i så fall att ni tar specen från komplett, ger den till PC Office och ber om en offert på en motsvarande dator.

[inlägget ändrat 2009-01-30 13:34:47 av gip]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Komplett säljer ju märkesdatorer också.

http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=11096&mfr=&filter=PRICE.2500-5000.

 

HP Pavilion a6653.sc 4500 kr har i stort sett samma processor, men jag vet inte hur grafikkortet förhåller sig till det du har nu.

 

HP Pavilion a6622.sc 4995 kr verkar vara ett lyft i förhållande till den dator du har nu.

 

Man kan ju använda prisjakt för att hitta märkesdatorer.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag har förstått sitter det en GeForce 7900GTX i den nuvarande datorn. Det presterar ca 5 gånger så bra som grafikkorten i de två datorerna du föreslår. I och med att datorn ska användas till spel och att man vill ha en motsvarande dator så tycker jag inte att det känns vettigt att köpa någon av dessa två datorer.

 

Edit:

Med hjälp av följande sökning på Prisjakt kan man få lite uppslag. Det finns några leverantörer som har lämpliga datorer. Vissa är i delar, så de går bort. Kvar är några leverantörer som jag inte känner till, så jag kan inte säga något om dem.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s34235721&o=produkt_pris_inkmoms

[inlägget ändrat 2009-01-30 14:39:52 av gip]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då blir det nog svårt att hitta något i rätt prisläge. Aztech, som jag aldrig hört om förut, VI 500 är utan operativsystem så där får man lägga på ca en tusenlapp för Windows så det kommer också upp över 5000 kronor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med. Det är Aztech som kommer närmast. Okänt märke som iofs inte nödvändigtvis behöver vara dålig, men landar på strax över 5000 kr inkl Windows. Företaget verkar inte vara särskillt stort, så jag skulle inte betala i förskott eller lita på att jag kunde reklamera något om ett år.

 

Eventuellt skulle man kunna hitta något begagnat på Blocket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja Aztech vill ha förskottsbetalning vilket jag känner mig lite osäker till att ge. Däremot har jag kontaktat pcoffice.org förr att se om de kan ge mig en bra offert.

 

Om vi bortser från vad jag har idag, och "bara" ställer kravet att användas mest till spel över nätet typ World of warcraft, counter strike samt lite annat smått o gott typ spore, någon som har ett annat förslag då?

MBH Susanne

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den nivå som paketen från Komplett och Aztech har är lägsta nivå jag skulle rekommendera för en ny speldator idag. Kompletts paket som är specat i detaj är ett väl avvägt paket med billiga kvalitetskomponenter.

 

Visst kan man kapa en hundralapp här och där, men för att det verkligen ska göra skillnad på priset så hamnar man på komponenter som inte lämpar sig särskillt väl för spel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur svårt är det att bygga ihop en dator? Eller finns det någon malmöbo här som kan tänka sig göra det för en 5-700 hundra?

MBH

Susanne

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så jättesvårt om man är någorlunda händig och försiktig. Det tar någon timma när man är van.

 

Om ni låter någon annan bygga datorn så fundera igenom hur ni ska göra med eventuella fel osv. innan ni börjar. Vad gör ni om datorn går sönder efter en månad?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, ja vi har fortfarande inte köpt någon. Kan helt enkelt inte bestämma mig. Pcoffice.org har inte svarat på min offertförfrågan ännu. Hittade en butik på nätet med hyfsade priser, men har glömt namnet och hittar inte den igen (typ razorIT eller något liknande, använde linux som operativsystem).

Kan tänka mig att gå upp till 6000 om det behövs...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sajten heter revolveIT..:-)))

Hade tänkt köpa en dator därifrån om jag hittar någon prisvärd, och köpa till Win XP...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följande modeller skulle jag kunna tänka mig:

RevIT E5200 GF9600GT Mini Black 4795:-

RevIT x3 8650 HDG 4695:-

RevIt X3 8750 Black Edition 4995:-

 

Vad jag inte förstår är varför de erbjuder så många modeller. 11 sidor med vanliga paket och lika många med gaming paket. Knappast seriöst.

 

Bolaget är registrerat 2007 och ägaren har två andra bolag med helt andra inriktningar. Även om det är ett AB så är det inget stort bolag och det har ingen historia, så det behöver inte vara mer än ett skal. Betala inte i förskott. Faktura är nog säkrast eftersom du då har goda chanser att bestrida fakturan om de inte levererar förväntad produkt.

[inlägget ändrat 2009-02-11 10:59:37 av gip]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det ska vara så svårt att hitta en bra prisvärd speldator av en seriös säljare. Nu vågar jag ju inte köpa via revolveIT heller....Har tappat sugen lite...har fram till 31mars på mig att hitta någon.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det ska vara så svårt att hitta en bra prisvärd speldator av en seriös säljare.

Ska den användas till spel får man tyvärr räkna med att den nog kommer att kosta mer än beloppet "4-5000:-". Och speciellt också som ni väl dessutom kommer stå utan skärm, tangentbord m m efter att nuvarande dator är tillbakalämnad?

 

Det finns inga genvägar till en vettig speldator utan det är bara att betala och se glad ut. Men priserna kan såklart ändå skilja mycket olika butiker och datormodeller emellan. Vid ett lågt belopp gäller det i alla fall att vara extra försiktig och satsa rätt för att inte bara elda upp dessa surt förvärvade tusenlappar i onödan.

 

Men är det nu bara själva datorburken ni är ute efter eller ska även skärm o dyl inkluderas i priset?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...4-5000:-, gäller bara burken.

Puh..! ;) Då finns det ju plötsligt hopp ändå. :) Åtminstone ifall ni ändå kunde ge er på att plocka ihop datorn själva. Jag föreslår då följande paket:

http://www.dustinhome.se/pd_5010201262.aspx?csref=Prisjamforelse_Prisjakt_6043

 

Med den datorn får ni en rejäl skjuts framåt i spelen jämfört med nuvarande maskin och detta det låga priset till trots. För samma pris kan ni också få en dator som i princip helt saknar spelprestanda, så det gäller alltså att pricka rätt.

 

Men dessvärre var det ju då det lilla kruxet att den inte kommer färdigbyggd. Jag vill ändå uppmuntra er till att ge er på ett bygge för SÅ SVÅRT ÄR DET INTE.

 

Börja med att studera Datorbyggarskolan här...

http://www.nordichardware.se/Recensioner/?page=1&skrivelse=220

...och ifall ni kör fast så finns det många hjälpsamma människor enbart här på Eforum som kan ge er en knuff i rätt riktning. :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men dessvärre var det ju då det lilla kruxet att den inte kommer färdigbyggd.
Samt att operativsystem inte ingår så där tillkommer närmare en tusenlapp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hej,

nu har komplett .se kommit ut med en ny färdigbyggd variant. Vad tror ni om den. Låter tilltalande tycker jag.

 

Komplett crazy gamer! 4990:-

För 4990kr får du en Intel processor med dubbla kärnor, 2GB RAM-minne och ett prisvärt grafikkort från ATI med 512MB grafikminne. Allt levereras monterat och klart och Windows Vista är installerat från start, en komplett speldator helt enkelt.

 

Vill du utrusta den med kraftigare komponenter eller en skärm? Klicka då på konfigurera själv och anpassa datorn efter just dina behov.

 

60 dagars testversion av Office 2007 medföljer och kan aktiveras för vidare användning vid köp av aktiveringskod (MLK). Office kan ej låsas upp av licensnyckeln för operativsystemet

 

 

Cooler Master Elite 334, Svart,

Silver Power SP-400P2C 400W

Intel Pentium Dual Core E5200 2,5GHz,

MSI P45 NEO-F, P45, Socket-775, DDR2,

Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB

Sony NEC Optiarc DVD±RW burner Black

USB2 multikortläsare 3.5" svart för

Samsung SpinPoint S166 160GB SATA2

Gainward Radeon HD 4650 512MB DDR2,

Microsoft Windows Vista Basic

Garanti 3 år - Skicka in

Support 3 år Komplett.se,

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...