Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kopiera hårddisk


storm82

Rekommendera Poster

Jag är helt nybörjare på detta så ursäkta om mina frågor är lite "dumma"

 

Hårdisken i min bärbara dator vill jag byta ut , men spara innehållet.

 

Hur kopierar jag innehållet till en extern hårdisk ?

Vilka program behöver jag ?

 

Kan jag lägga en sån här "kopia" på en extern hårddisk som redan innehåller andra filer eller måste den externa vara helt tom ?

 

(Jag har inget brännarprogram, extern hårddisk)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Spara bara sådant som du själv skapat samt laddat ned t ex musik, film o s v.

 

Lär inte behöva särskilda program för det. Det är bara att skicka över till din externa disk. Fast har du inte backupat på länge tar det sin tid.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det komemr ta jättelång tid om jag ska försöka spara allt fil för fil

samt hur gör jag med program jag vill ha kvar???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Du ändå skall byta ut hårddisken så finns det en kabinett som Du kan sätta in Din gamla hårddisk i och då har du allt kvar.

 

Den kopplas till USB-porten precis som en extern disk. Då kan Du bara dra över det du vill ha när det blir aktuellt. Dessutom ser man ju vilka program man hade tidigare. Några enklare kan man kopiera över men inte alla och de flesta måste man ju installera om ändå. men Du slipper ju hålla på att spara. Jag köpte min kasett på Webhallen men har sett att de finns lite varstans numera. Teknikmagaset har. Kostar ca 200 kr och passar till alla hårddiskar vad jag vet.

 

 

Gittan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nån som vet

Kan jag lägga en sån här "kopia" på en extern hårddisk som redan innehåller andra filer eller måste den externa vara helt tom ?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag lägga en sån här "kopia" på en extern hårddisk som redan innehåller andra filer eller måste den externa vara helt tom ?
Det beror på kloningsprogrammet, en del klonar bara hela hårddiskar och en del klonar en hel partition. I det senare fallet så räcker det med att det finns en tom partition på hårddisken.

 

Men om du ska byta ut hårddisken i datorn så gör du väl lämpligen så här:

Köp ny hårddisk.

Den nya hårddisken ansluts externt.

En kloningsprogramvara som klonar hårddiskar körs så att den gamla hårddisken kopieras ut på den nya hårddisken.

Den gamla hårddisken tas ut och ersätts av den nya.

 

Men om den gamla hårddisken ska bytas ut för att den är trasig så kan det finnas trasiga filer på den och då kommer man vid en kloning att få med de trasiga filerna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var därför att jag märkte att min gamla hårddisk började krångla som jag tog ut den och satte i ett kabinett. Den helt nya hårdddisken satte jag i datorn och installerad om Windows och de program jag behövde. Sedan var det bara att dra över filerna, dokument,bilder m.m. Funkar ju även bra om man vill byta dator.

 

Kopiera hårddisken tar ju lång tid och så får man ju med så mycket gammalt som är skönt att bli av med.

 

Jag har också en extern hårddisk som jag kopierar över som backup och där gör jag bara nya mappar och lägger in det jag villa ha. Även från min familjs datorer.

 

Vad jag menar är alltså att det är två olika saker med kabinett (kasett) och en helt ny som backup.

 

Gittan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en DVD-brännare i datorn?

-Du kan då föra över filer som du vill spara till DVD. Sen byter du bara hårddisk.

 

Men jag rekommenderar ändå WHS. Med en WHS (och backuppade diskar/datorer) är det bara att byta hårddisk i din bärbara, formatera och partitionera samt att stoppa i "återställnings"-CD:n för ditt WHS-system. ("PC-restore"). Då kopplar din bärbara upp sig på din WHS, och återställer det du vill, från kopian på den gamla hårddisken, till den nya, tomma..

 

Ett tips: När du ändå tänker köpa ny HDD, köp så stor som möjligt!

(Om datorn i övrigt är OK). Passa på att slänga in lite mer minne också.

 

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för era svar.

 

vet ni hur jag kan kopiera program ? tex photoshop

som jag gärna vill ha på nya hårddisken också

 

skulle också vilja ha microsoft word och sådant, allt fanns på datorn när jag fick den så jag har inga skivor :(

 

[inlägget ändrat 2009-02-03 22:17:00 av storm82]

[inlägget ändrat 2009-02-03 22:26:19 av storm82]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du klonar hårddisken så ser den nya hårddisken ut exakt som den gamla, med Windows och alla program oförändrade.

 

Men jag föreslår att du läser i manualen om hur det är tänkt att man ska ominstallera Windows.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som sagt har jag inga skivor, inga manuler osv. allt var installerat på datorn när jag fick den

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har bara externa hårddiskar somr edan innehåller en massa filer.

 

vilket program klonar så att jag kan lägga det på samma hårddisk?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är normalt, men det är också vanligt att det kommer med ett program som skapar CD-skivor så att man kan installera om. Det är därför du behöver kolla i manualen. Manualen finns oftast som en PDF-fil i datorn om man inte får den som bok och annars så går det att ladda ner från datortillverkaren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har bara externa hårddiskar somr edan innehåller en massa filer.

Hur gammal är datorn?

 

Ska du byta ut datorns nuvarande hårddisk mot en annan gammal hårddisk?

Har du kollat att anslutningarna stämmer?

 

Vet du hur du gör för att göra en tom partition i början av hårddisken du tänkt att stoppa in?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vet du vad ett sådant program skulel kunna heta?
Det varierar mellan olika datorer. I min Packard Bell så har jag för mig att det var i Smart Restore man gjorde det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en tom partition ? nej ?

 

datorn är några år gammal och det verkar som om hårdisken (in´byggda) kommer lägga av så nåt måste ju göras

 

jag vet inte hur man kollar anslutningar eller vad som passar till vad :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...