Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Avancerad webprogrammering...


J0nni

Rekommendera Poster

Hej allesammans!

 

Jag har en liten bland fråga när det gäller webprogrammering. Jag har hållt på lite från och till under några år med detta på en rätt basic nivå men vill ta ett stort steg upp =)

 

Min fråga lyder såhär: I vilka språk krävs det kunnskap i för man ska kunna göra en relativt avancerad sida, tex http://webhallen.com eller http://e24.se.

 

Utifrån mina kunskaper inom området är språk som används (eller kan tänkas behövas användas) följande:

 

XHTML

CSS

JavaScript

XML?

AJAX

PHP/ASP

 

 

Självklart har frågan många svar beroende på exakt vad man vill göra. Men jag är tacksam för svar, tex som en liknande lista med era synpunkter och förslag.

 

Det största problemet jag har stött på är när jag försöker göra en design (en hel sida) och tex sid huvudet är en större bild på kanske 1004 x 150 px som jag klippt itur för att kunna göra tex övre vänster hörn länkbart tillbaka till index sidan, alltså jag vill skarva bilderna som dom återigen upplevs som en och samma, jag brukar göra detta med hjälp av nästlade div taggar. Men allt så ofta jag prövar min sida i olika webläsare så hoppar ibland bilderna (beroende på vilken webläsare jag använder). Dom lägger sig under varandra som om dom vore för stora för den tänkta platsen,

Är detta något som man inte ska behöva uppleva om man endast använder xhtml tillsammans med css och följer w3c standarden?

Jag har förstått att ett sett att komma runt problemet är att skapa olika stilmallar för olika webläsare och versioner av webläsare och sedan använda en liten JS if sats. Vilket genast innebär massa med jobb.

Är det hur folk kommer omkring sådana och liknande problem

 

/Jonni

 

[inlägget ändrat 2009-01-29 21:02:36 av J0nni]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en liknande lista med era synpunkter och förslag
Jag skulle vilja säga att med följande kan du skap det mesta för en riktigt avancerad programmering:

C# (Asp.Net även klassisk Asp fungerar till en del) eller Php

Xhtml

CSS

Javascript

Ajax (även då Asp.Net:s Ajax inräknat)

Xml

 

Är detta något som man inte ska behöva uppleva om man endast använder xhtml tillsammans med css och följer w3c standarden?
Att bara följa deras standard ger inte helt säkert rätt resultat, det är dock en bra bit på vägen.

CSS-koden måste skrivas rätt mot det element det ska påverka och på det sätt det ska uppträda mot andra element på webbplatsen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej tack för tippsen Micke! :thumbsup:

 

Ajax är väl kompatibelt (eller vad man ska kalla det) med både asp och php va?

Jag har ringa kunskapar i php och skulle gärna hålla mig till det då jag gillar LAMP (Linux Apache mySQL PHP) idéen och tänkte försöka få ihopp en liten hemma server i garderoben i helgen. Mest för sakens skull.

 

/Jonni

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ajax är väl kompatibelt (eller vad man ska kalla det) med både asp och php va?

Ajax jobbar mot textdata (rena strängar eller någon XML-variant). Således kan du använda vilket scriptspråk på servern du vill för att producera den data som Ajax-scriptet efterfrågar och för att göra ett långt svar kort: Ja, du kan använda PHP.

 

[inlägget ändrat 2009-01-30 14:28:06 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...