Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur lyckas folk få virus?


Kelksye

Rekommendera Poster

Hej, jag har en fråga:

 

Jag har länge tänkt på varför folk får virus. När jag läser i trådar ser jag att folk har de värsta virusen. De säger oftast att de inte har tryckt på något, hur ska de annars få viruset? Jag avinstallerade precis Norton AntiVirus förra månaden och nu fungerar datorn som en dröm! Norton skickade mig pop-ups om LiveUpdate och varje gång när jag fick en pop-up i högra hörnet så tog den mera minne.

 

När jag var yngre visste jag inte så bra och fick virus hela tiden. Nu vet jag bättre och är endast inne på säkra sidor. Har inte fått ett virus på snart 3 år tror jag. Hur kan alla andra få virus när de inte ens har tryckt på något och jag har inte ens ett antivirus och har inte fått ett virus på 3 år?

 

-Kel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Antivirusprogram rekommenderas och det finns program som inte drar särskilt mycket resurser. Själv kör jag Comodo Firewall med inbyggt antivirus.

 

Suveränt! :)

 

Comodo hugger direkt så fort något installeras eller körs, så nog märks det om en trojan smyger sig in här. Om trojanen ens kommer in.

 

I övrigt tror jag inte folk underhåller sina system särskilt noga. WindowsUpdate är det säkert inte många mer än inbitna datorintresserade som besöker andra tisdagen i varje månad.

 

Faktiskt är inte ens dom mest trovärdiga sidorna på nätet särskilt säkra längre. Så man ska alltid vara försiktig.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De säger oftast att de inte har tryckt på något, hur ska de annars få viruset?
Man upplever väl inte att man har tryckt på något olämpligt när man försöker ladda ner en "codec" för att se en film och får ett felmeddelande (samtidigt som det skadliga programmet lugnt installeras i bakgrunden). Det finns också skadliga program som ligger och väntar en halvtimme innan de börjar göra något som märks och då är det inte lätt att veta hur det kom in.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

De säger oftast att de inte har tryckt på något, hur ska de annars få viruset?

 

Det är enkelt!

 

Du behöver inte klicka på något för att få en smitta!

 

Det räcker att du surfar till en i övrigt betrodd webbplats som drabbats av någon form av intrång..

 

Läs t.ex. Per H´s excellenta blogginlägg om detta på:

http://blogg.idg.se/perhellqvist/entry.jsp?messid=7926

 

Det bästa med den artikeln är att det är en av de få gångerna som någon på ett virusskyddsföretag överhuvudtaget nämner orsaken till att så många datorer smittas...

 

Nämligen den fula ovanan att alltid logga in med administrativa behörigheter.. (Något som jag själv länge propagerat emot!)

Gör du det så ärver varje smitta (och annat angrepp) alla dina behörigheter, som t.ex. att skapa filer i windows systemet.. och att skriva in nya registerentryn som ser till att automatiskt starta smittan varje gång du startar din dator...

Logga därmed alltid in som användare och använd högerklicks funktionen "Kör som.." för att köra t.ex. en nyinstallation av ett program/spel som administratör

På så sätt har du laddat ner programmet som användare och ditt virusskydd hinner kontrollera och larma/rensa ev. smitta innan du exekverar filen!

 

I övrigt tror jag inte folk underhåller sina system särskilt noga. WindowsUpdate är det säkert inte många mer än inbitna datorintresserade som besöker andra tisdagen i varje månad.

 

Man skall inte alls behöva besöka Windows update särskillt ofta, man kan i kontroll panelen ställa in så att windows själv laddar ner uppdateringarna och installerar dessa vid given tidpunkt..

(Välj tidpunkt rätt så slipper du plötsliga omstarter etc. dvs )

 

Nu vet jag bättre och är endast inne på säkra sidor.

 

Läs Pelles artikel i ovan länk och se om ditt argument håller i längden!

 

Hur kan alla andra få virus när de inte ens har tryckt på något och jag har inte ens ett antivirus och har inte fått ett virus på 3 år?

 

Jag har kört bil i många år nu... och jag har aldrig krockat..

Om du, precis som jag inte krockat på flera år..

Innebär det att det du skippar att använda såväl bilbälte som krockkudde på dej och dina barn när ni åker bil??

 

 

 

/Thomas

Få ut maximalt av datorns prestanda samt slipp ideliga rensningar, ominstallationer & problem! Se http://www.WinGuider.se för gratis installationsanvisningar. Endast för XP Pro

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...