Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Geforce eller Radeon?


johanlund

Rekommendera Poster

Min dator har ett par år på nacken och jag tänkte göra en budgetuppdatering på grafikkortsfronten. Jag har ett Asus 7600GT Silent-kort just nu och jag vill fortsätta med ett silent-kort.

 

De kort jag väljer mellan är följande:

 

- Asus Radeon EAH4350 Silent/DI 512MB

- Asus Radeon AH3650 Silent/HTDI 512MB

- Asus GeForce EN9400GT Silent/HTP 512MB

 

Jag spelar COD4, BF 2 och liknande då och då och jag har inte något behov av dual DVI eller att koppla datorn till TV:n. Vilket kort bör jag välja? Finns det någon grundskillnad mellan Geforce och Radeon-kort? Vad betyder "DI/HTDI/HTP" som står efter korten som jag listar ovan?

 

Tacksam för svar!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den egentliga skillnaden mellan Geforce och Radeon är att grafikkretsarna är från två olika företag, Nvidia resp Ati. För spelande finns det egentligen ingen avgörande skillnad, utan prestandan för resp kort i resp spel kan variera.

 

Två skillnader finns dock i dagsläget i spel, som båda företagen försöker utnyttja i marknadsföringen, men jag tycker att inget av dessa spelar någon roll på budgetnivån, om ens öht.

 

Geforcekorten kan ha hårdvaruaccelaration av fysikmotorn PhysX i en del spel. Främst har detta pushats i spelet Mirror's Edge, som väl egentligen är det första spelet att utnyttja detta, men då visades det med ett mycket kraftfullare grafikkort, eftersom det tar kraft från grafikkortet. När PhysX är aktiverat finns det en del detaljer som plast som kan slitas sönder och fladdra, mer glas som splittras etc. Jag har själv inte spelat detta spel, men jag tror att de effekterna även finns på Atis kort när man aktiverar PhysX, men då inte hårdvaruaccelerat (vilket ju snabbar upp). Någon som har spelat det på ett kort från Nvidia resp Ati och kan bekräfta/dementera läget?

 

Radeonkorten har stöd för DirectX 10.1, som är den senaste DirectX-versionen i Vista. Detta har främst pushats i Far Cry 2 och Stalker: Clear Sky som båda är DX 10.1-spel. Tanken är att vissa effekter i dessa spel ska kunna göras snabbare eller med bättre kvalitet. Nvidiakorten har inte detta stöd, utan stödjer upp till DX 10.0 under Vista. Frågan är också här om det spelar någon större roll egentligen på budgetnivå.

 

Jag tror iofs inte att du behöver ta hänsyn till något av det på budgetnivån.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som har spelat det på ett kort från Nvidia resp Ati och kan bekräfta/dementera läget?

Jag får svara mig själv, eftersom jag nu har lite mer koll på läget (fast inte så full koll som jag skulle vilja ha).

 

Det är uppenbarligen så att man kan slå på utökade PhysX-fysikeffekter i menyn. Dessa utökade effekter kan sedan antingen accelereras eller inte, och kan ses på både Geforce- och Radeonkort, precis som Anandtech skrev för ett tag sedan.

 

[log]Effekterna är glas som splittras och som kan göra skada, plast/tyg som är dynamiskt (kan t ex rivas sönder) och rök som också är dynamisk (fast t ex flaggor som fladdrar verkar dock förekomma ändå). Frågan är om man kan välja vilka effekter man vill ha, eller om de kommer i en klump?

 

Hursomhelst, testerna jag läste var gjorda på olika sätt, med en Geforce 260 Core 216 och en Radeon HD 4870 1 GB. De var också lite förvirrande, för det var två teststräckor som hade använts. En "normal" och en worst-case, med nio glaspaneler som sköts sönder i små glasbitar samtidigt som man gled på golvet.

 

I normalsträckan (med extra effekter) var HD 4870 lika snabbt utan acceleration, dvs med beräkningarna på processorn, som Geforcekortet med GPU-acceleration av PhysX-effekterna påslaget.

 

I worst-casescenariot med maximala PhysX-efffekter hamnade både Geforcekortet och Radeonkortet under 10 fps-gränsen utan acceleration påslaget. Slog man på GPU-acceleration gick Geforcekortet ca 7-8 ggr snabbare (ca 50 fps i testet), dvs från knappast spelbart till klart spelbart.

 

Det gick att koppla in ett Ageia fysikkort för att sköta fysiken separat ihop med HD 4870 för att få effekterna accelererade. På den kombon gick spelet snabbare än på ett separat Geforce 260 Core 216, men något långsammare än vad ett Geforce 260 Core 216 ihop med ett 8600 GT som skötte fysiken separat gjorde.

 

En annan slutsats man kunde dra var att det är viktigt att processorn är snabb, det spelar en viktig roll för slutresultatet, det skalade vare sig man körde med eller - naturligtvis - utan GPU-acceleration.

 

Sedan undrar jag lite över om det kan vara så att Nvidias drivrutiner skalar lite bättre för flera kärnor, att de är anpassade till flertrådning och att det bl a var det som gjorde att prestandökningarna i vissa fall kunde vara så stora i Forceware 180? Det känns så. "Hotix nr 2" av Cat 8.12 som kom i början av januari inledde ju också flertrådning av drivrutinerna som gav stora prestandaökningar, men de förbättringarna finns inte i Cat 8.12 som testet använder (och inte heller i nya 9.1 - dessutom var det ju ändå bara för DX 10-spel än så länge).

 

Min slutsats blir att ska man vara säker på att kunna köra de extra PhysX-effekterna bekvämt ska man ha både ett snabbt Geforcekort _och_ en snabb processor. Och om man har en snabb processor och ett snabbt Radeonkort kan man ju ändå slå på effekterna och testa, eftersom det var i ett worst-case scenario som det laggade ner mot ospelbart, men verkade kunna funka hyfsat annars när effekterna inte var extrema.[/log]

Slutsatsen som testarna gör:

 

[log]The PC exclusive, additional physics effects make Mirror's Edge unique and the game benefits in matters of visualization as well as atmosphere. But practically this statement applies for owner of a Geforce 8 or better graphics card. Mirror's Edge becomes unplayable slow if the physics have to be calculated by the processor. But the additional effects, which can be smoothly displayed with GPU Physx only, are not essential for the gaming experience in Mirror's Edge. If this will change in future title, remains to be seen.

http://snipurl.com/b0c1o [www_pcgameshardware_com]

http://snipurl.com/b0c5w [www_pcgameshardware_com]

http://snipurl.com/b0c6g [www_pcgameshardware_com][/log]

[inlägget ändrat 2009-01-31 04:07:18 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...