Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

vid uppstart, xp loggas syns får meddelande om entering sleep mode. datorn startas om


iceybu

Rekommendera Poster

Tjena Eforums medlemmar. Här kommer jag med ett bekymmer som jag själv försökt lösa, men har gått bet. Jag vet ej datorns specifikationer ännu eftersom det ej går att starta upp den. men tror att det är en Pentium 4

 

När jag försöker starta upp den så syns Windows xp loggan, sedan blir skärmen svart, får ett felmeddelande om att datorn går in i Entering sleep mode. sedan startar datorn om sig och jag kommer till menyn där jag kan välja mellan felsäkert läge, felsäkert läge med kommandotolk m.m. Jag har provat att starta datorn med alla dessa alternativen. Inget fungerar!

 

Jag har även provat att ändra boot ordningen för att kunna köra en recovery disk, och pröva att reparera. Jag har kommit så pass långt att jag har kunnat köra CHKDSK. första gången jag körde det så fick jag meddelande om att det fanns ett fel eller flera fel på hårddisken. Den andra gången jag körde CHKDSK fick jag inget felmeddelande alls. den meddelade endast hur mycket som fanns på hårddisken och hur mycket som användes. Inget är bytt i datorn när det gäller hårdvara. Jag misstänker själv att hårddisken håller på att paja. ska jag ta ut den och sätta i den i en annan dator och ta backup på det som finns och sedan installera om Windows xp?

 

Alla seriösa förslag tas emot

 

/ Iceybu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker själv att hårddisken håller på att paja. ska jag ta ut den och sätta i den i en annan dator och ta backup på det som finns och sedan installera om Windows xp?
Att börja med en backup låter väldigt bra.

Men om hårddisken håller på och går sönder så är det ju ingen mening med att installera Windows på nytt utan att hårddisken är utbytt.

 

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

 

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...