Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dell hänger sig...HJÄLP


jejjajevel

Rekommendera Poster

En kompis har en bärbar Dell som har börjar att hänga sig i tid och otid.

I början så hängde den sig bara när man använde internet explorer men nu så spelar det ingen roll vilken webläsare man använder.

 

Datorn är också allmänt seg och ibland när man skriver så syns inte bokstäverna förrän man skrivit klart ordet. Att öppna ett fönster tar ca 1 min.

 

Jag har formaterat om datorn och installerat ingen, uppdaterat alla drivirutiner och då var den ok i några timmar sen började allt igen.

 

Det verkar som fläkten bara fungerar ibland och när den gör det så blåser den bara lite. Processorn ligger på ca 50 grader.

 

Datorn är en Dell Inspiron 1501. Windows xp media center. Ca 2½ år gammal.

 

Jag behöver hjälp snarast.

 

 

/jejjajevel

 

[inlägget ändrat 2009-02-02 12:31:54 av jejjajevel]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Börja med att stänga av datorn helt. När den är avstängd tittar du nere i vänstra hörnet på det inbyggda tangentbordet, där hittar du en knapp som det står "FN" på, den trycker du in, och håller intryckt medans du startar datorn. När det sen står Dell på skärmen kan du släppa FN knappen, så småningom så skulle ett hårdvaru test starta på skärmen, blå bakgrund och lite tester kör. Om det kommer upp några fel så skriver du ner felmedellandet med kod och error MSG, och ringer dell supporten för att få mer hjälp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Någon som vet nåt program där man kan kolla att fläkten kyler som den ska eller där man ser hur varm datorn är?

 

Tacksam för svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Med hjälp av SIW så kan du se dom olika temperaturerna bla,finns en multilangualversion med svensk språkfil och är gratis dessutom!!

 

http://www.gtopala.com/

Mvh Laston

 

[inlägget ändrat 2009-07-23 23:10:54 av Laston]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack ska du ha :thumbsup:

 

Acpi och processorn ligger på 35 resp 30-37 grader.

Hårddisken är på 45 grader, det står min 45 och max 45 grader, är det så att hårddisken blir för varm eller är det ok?

Datorn hänger sig inte längre nu är den bara seg när man ska skriva, man hinner skriva klart ordet innan det syns på skärmen.

 

Vad ska man göra? Jag vägrar att ge upp =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Temperaturerna är väl ingen fara med som jag kan se det,dåligt med minne i datorn kanske? Du kan ju testa detta lilla förträffliga program( CleaMem) som frigör minne i datorn,super enkelt med för det är bara att installera och starta om datorn så är det klart o sköter sig själv sen utan att du behöver göra nåt!

http://majorgeeks.com/CleanMem_d5993.html

Mvh Laston

 

[inlägget ändrat 2009-07-24 00:37:24 av Laston]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är också allmänt seg och ibland när man skriver så syns inte bokstäverna förrän man skrivit klart ordet. Att öppna ett fönster tar ca 1 min.
Om du tar upp Aktivitetshanteraren, fliken Processer, vilken/vilka processer har högst CPU-användning och hur mycket använder de CPUn? Välj att visa processer för alla användare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har öppnat upp datorn och kollat hur fläkten beter sig.

När man startar snurrar den ca 2 sek och sen lägger den av, efter att ha haft på datorn ett tag så snurrar den lite igen ca 10 sek, men det snurrar inte alls snabbt, verkar gå alldeles föe sakta. Kan man byta ut den själv eller är det dags att ge upp nu?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Modernare datorer har "behovsprövning" när det gäller kylning. Dvs. att fläkten jobbar när den behövs.

 

En grej som kanske ingen i tråden tänkt på hittills:

Datorn är kanske full med damm inuti?

-Damm fördärvar kylningen rejält. En försiktig dammsugning eller tryckluftsplåsning kan förbättra det hela bra.

 

En sak till: Datorn är väl inte överklockad? -Överklockade datorer kan dumma sig rejält!

 

En sak ++: Märkesdatorer är löjliga med att kräva "märkesdelar".

Kan vara något sådant problem också..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var lite damm på fläkten, jag ska dammsuga bort det så får vi se om den blir bättre.

 

Nej ingen överklockning på datorn och alla delar i datorn är dom som satt i när den köptes.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska inte dammsuga inuti datorn eftersom det alldeles för lätt blir statisk elektricitet då samt att om man dammsuger en fläkt så att den börjar snurra för fullt så är det inte säkert att lagren mår så bra av det. Damm på fläkten tar man lätt bort med en tops eller liknande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia är inne på rätt spår, men har fel:

 

"Öronpinnen" ska man försiltigt använda för att "hålla fast fläkten".

När fläkten (fläktarna) hålls fast, är det bara att "dammsuga"/blåsa med tryckluft.

 

Risken med att inte "hålla fast" fläktar, är att deras lager skär.

 

Man håller fast en fläkt genom att se till att själva fläkten/propellern inte snurrar. Ganska enkelt, om man tänker efter...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det största problemet är ju inte hur man dammsuger fläkten :)

 

Nu är det gjort iallafall och inte blev det bättre av det. SUCK

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du börjar skriva så att det blir så segt, blir det då någon förändring där?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skrev att datorn fungerade några timmar efter en ominstallation. Ett förslag är en ny ominstallation och sedan bara installera en sak i taget och hålla koll på efter vilken installation/uppdatering det inträffar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör en också en systemåterställningspunkt INNAN varje installation och döp dem så att du lätt kan backa och kolla..

 

ex. " Innan installation av Officepaketet", "Innan installation av program1, 2, 3"

osv. (En del småprogram kanske du kan klumpa ihop typ tre & tre)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...