Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför sorterar min dator fel?


cuatzy13

Rekommendera Poster

Hej. Känns som den mest onödiga tråden någonsin, men vafan; JAG STÖR MIG SÅ SJUKT MYCKET PÅ DET ATT JAG HÅLLER PÅ ATT BLI GALEN !

 

Det är så här att om jag skapar en ny mapp och lägger tre filer i mappen och döper en till "w", den andra till "vlc" och den tredje till "a" ,så sorteras de i ordningen: 1. "a", 2. "w" 3. "vlc"

 

Har tagit bort filändelserna och alla filer är identiska förutom namnen... Hur fan kan det bli så här ?! Visst, det är en liten grej och bara konstigt att störa sig över det, men vafan. Jag klarar inte att grubbla över detta nå mer nu, HJÄLP !

 

Om man filerna heter a, w och v sorterar datorn rätt men inte om v-filen heter vlc ! Har provat lite olika kombinationer för att försöka hitta felet men jag har inte lyckats.

 

Drives me up the walls ! Any ideas ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

W ansågs som en variant av V (annat utseende av V) fram till 2006 då Svenska Akademien i SAOL började särsortera W som enskild bokstav. Språkrådet (f.d. Svenska språknämnden) rekommenderar att personnamn sorteras med W som V, men att W ändå ses som en svensk bokstav, så att det blir 29 bokstäver.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_alfabetet

Man får väl anta att Windows sorterar så som SAOL gjorde innan 2006.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore också intressant och se hur sorteringen blir om man lägger samma tre filer i mappen, men använder bara a, w, v, för att se om wgår före v eller om det blir någon förändring mellan v och w?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det bara är v w och a sorteras de i "rätt" ordning. Lägger man till tex "o" efter "v"et så det blir "vo" sorteras det i följande ordning: a w vo

 

Känns som om det har något att göra med det cecilia nämnde, men om det är någon annan som har någon teori så är den mycket välkommen :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...