Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
RolfCarlsson

Aktivitetshanteraren i Vista

Rekommendera Poster

RolfCarlsson

Jag håller på och försöker lära mig vad Aktivitetshanteraren i Vista egentligen visar. Kolla bifogade bild. Datorn är inte uppkopplad mot Internet och jag har inga andra program är igång.

Fråga:

Vilka "dolda" program är det som gör att "belastningen" på CPU ökar så där regelbundet?

/Rolf

[bild bifogad 2009-01-25 17:28:11 av RolfCarlsson]

1117944_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Thomas1

Hejsan!!

Det kan vara ditt antivirusprogram som scannar datorn vid inaktivitet. D.v.s när du inte gör något med musen.

Att klicka på fliken "Processer" i Aktivitetshanteraren och välja att "Visa processer för alla användare" kan eventuellt ge en fingervisning om vad som pågår i din dator.

Mvh Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
RolfCarlsson

Jo, då blev det 87 processer. Är det normalt? Den som hade högsta värdet i CPU-kolumnen var "Systemets vänteprocess", men den tog minsta utrymmet i minnet.

Jag har börjat forska i det här eftersom jag de senaste veckorna haft problem med Skype. Ljudet hackar och bilden pixlar sig. Den förklaring Skype ger är att det kan bero på en långsam Internetförbindelse eller att många program belastar minnet. Mitt bredband är på 10 Mbit/sek så det jag undersöker är om CPU eller minnet är för hårt belastat av något program som jag inte själv satt igång.

/Rolf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Enligt din bild så har du bara 39 MB ledigt av 1525 MB RAM-minne, det är ju inte mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
RolfCarlsson

Hmmm, var ser du de siffrorna? Jag tittade bara på grafiken och där verkar ju minnet aldrig belastat till mer än ca hälften.

/Rolf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Jag läser det som står under rubriken fysiskt minne, men det är kanske så att det som står efter cachelagrat också ska räknas som ledigt?

Jag har 55 processer just nu och då har jag gått igenom en lista på blackviper och inaktiverat en del tjänster samt har koll på vad som startar automatiskt.

Kan du på Processer-fliken se någon process som varierar mycket?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
RolfCarlsson

Inte när systemet "är i vila". Då är det bara "Systemets vänteprocess" som varierar. Värdet i CPU-kolumnen pendlar runt 90. Men det kan ju knappast betyda procent eftersom grafiken visar att CPU bara är belastat runt 5%. Så vad betyder värdet 90?

Men när jag kollade grafiken efter att ha gjort ett misslyckat försök med Skype (talet hackade och bildet pixlade sig) så såg jag på grafiken att CPU var upptaget till 100 %. Men minnet var forfarande (enligt grafiken) bara upptaget till drygt hälften.

Så det verkar vara någon process som löper amok med CPU när datorn är uppkopplad mot någon Skypare. Jag ska försöka se vilken det är. Vilka processer är det som "bevakar" kommunikationsn mot Internet?

/Rolf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
RolfCarlsson
Jag har 55 processer just nu och då har jag gått igenom en lista på blackviper och inaktiverat en del tjänster samt har koll på vad som startar automatiskt.

Det borde nog jag också göra.

* Är det www.blackviper.com som du menar? Vilken lista där?

* Var ser man vad som startar automatiskt?

/Rolf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Systemets vänteprocess är det som körs när datorn inte har något vettigt att göra så summan av vänteprocessens CPU-tid och den CPU-användning som står längst ner ska bli 100. Om det inte går att få fram vilken process det är som varierar med Aktivitetshanteraren så försök med Process Explorer.

http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896653.aspx

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
RolfCarlsson

Nu har jag kollat aktivitetshanteraren under ett pågående samtal. Som framgår av bifogade bild så påverkas belastningen på minnet nästan inte alls. Men CPU-belastningen går upp till 100% direkt och ligger kvar där så länge samtalet pågår.

En av de processer som är igång med höga värden i CPU-kolumnen är givetvis Skype.exe. Men den ligger stabilt under 50. Den process som varierar kraftigast är Taskmgr.exe. Den varierar hela tiden från låga värden upp till 99 och allt däremellan. Vilken funktion fyller det programmet?

/Rolf

[bild bifogad 2009-01-26 19:46:02 av RolfCarlsson]

1118221_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Avicii
Den process som varierar kraftigast är Taskmgr.exe.

Det är lika med Aktivitetshanteraren, som också tar CPU resurser. Men tar den upp till 99 då är något som inte stämmer. Jag får upp den till högst 1.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
RolfCarlsson
Det är lika med Aktivitetshanteraren, som också tar CPU resurser. Men tar den upp till 99 då är något som inte stämmer. Jag får upp den till högst 1.

Jo, att det var något som hände med min dator för några veckor sedan är klart. För dessförinnan var det inga problem att använda Skype. Det är just när jag har ett Skype-samtal igång som Taskmgr.exe har ett så varierande CPU-värde. Annars ligger den på mycket låga värden.

Finns det någon ond kod som kan belasta CPU men inte minnet och som inte visas som en process i aktivitetshanteraren?

/Rolf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Det finns gott om skadliga program som inte syns i Aktivitetshanteraren, men att de skulle få just Aktivitetshanteraren att dra mycket CPU vet jag inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...