Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverket har slutat att fungera hemma Vista/XP


k043

Rekommendera Poster

JAg har 3 datorer varav 2st är laptops och ansluter trådlöst till routern, den 3:e datan är en stationär. Alla datorer är anslutna till WORKGROUP men ingen dator kan se den andra, dvs ingen åtkomst.

 

"Ibland kan man se och ibland inte" Fil och skrivbardelning är såklart aktiverat, resp diskar är utdelade på nätverket med full åtkomst på "all" eller "everyone". Jag kör F-secure på alla datorerna windows inbyggda brandvägg är avstängd på alla.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!!

 

I "Nätverks och Delningscenter" i kontrollpanelen på din Vistadator bör du ha dom tre översta valen gröna och "lösenordsskyddad delning" av för att det ska funka bra. Se bifogad bild.

 

För att du ska vara helt säker på att Windowsbrandväggen inte stör så måste du stänga av den i "Datorhantering" i kontrollpanelen.

Högerklicka på "Dator" under start och välj Hantera. Klicka på pilen under "Tjänster och program" och välj Tjänster. Scrolla ner till "windows Firewall" och dubbelklicka på den. Välj startmetod "Manuellt" och klicka på verkställ. Sen så kan du även stoppa Windowsbrandväggen och klicka Ok. Nu kan inte Windowsbrandväggen starta om du inte vill det.

 

Mvh Thomas

 

[bild bifogad 2009-01-25 18:14:37 av Thomas1]

[inlägget ändrat 2009-01-25 18:17:17 av Thomas1]

1117957_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerar iaf inte, den staionära datan är till ochmed ominstallerad, windows brandvägg är helt av på alla datorer, jag har delat ut allt. Det skumma är att jag vet att jag gör rätt har nämligen gjort detta tusentals gånger samt att jag är it tekniker. Men jag får det helt enkelt inte att funka.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!!

 

Jag har haft F-Secure förut på en dator. (gratisvarianten som man får om man är prenumerant på Pc för Alla) Jag var tvungen att avinstallera F-secure eftersom det inte gick att ange att nätverkskortet var "pålitligt". Det gick att ange men det sparades inte när jag klickade på ok. Datorn som hade F-Secure gick inte att komma åt via nätverket och det hjälpte inte att inaktivera F-Secure utan jag var tvungen att avinstallera programmet för att komma åt min dator. Nu kör jag med Panda Internet Security 2009 på alla datorer och nätverket funkar.

 

Mvh Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är F-secure inställt jag kan från laptopen se datorerna men kommer inte in på den stationära. "alla" har fulla rättigheter och jag la till och med til nätverket med alla rättigheter. Jag har testat med att stänga av f-secure också samma sak. Jag har inga andra program som kan vara i vägen.

 

 

Jag blir tokig! Fattar inte vad och varför det inte funkar, det ska vara super enkelt. Den tredje datan syns inte heller och det har funkar i flera år.

 

Hur ska jag göra steg för steg jag börjar om igen och detaljerat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F-Secure: Frigör och fortsätt med den aktuella säkerhetsnivån

 

Utforskaren: skriv in \\server\mapp i adressraden, där server är namnet eller IP-adressen på datorn du vill komma åt. Detta kan vara bra första gången då man försöker komma åt en mapp på en annan dator.

 

Kolla också min guide (länken ovan), Öppna mapp, där jag tagit upp några olika felmeddelanden.

 

/Janne

 

När du fått igång nätverket, ladda om F-Secure. Om man bootar om innan omladdning, måste man ibland frigöra en gång till innan omladdning.

 

[inlägget ändrat 2009-01-25 22:44:19 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...