Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lokalt nätverk. Datorerna hittar inte varandra.


Tophe

Rekommendera Poster

Jag har en DLINK router (DIR-615). Den fungerar jättebra.

Men jag lyckas inte ordna ett lokalt nätverk där mina dotrer ser varandra. Jag har en stationär som är kopplad till routern via kabel. Sedan har jag två laptops som kör trådlöst till routern.

 

Internet är inga problem, det fungerar klockrent på alla tre datorer

 

Jag vill kunna dela filer, och skrivare mellan datorerna. Men när jag klickar på "Visa datorer i arbetsgruppen" så dyker de bärbara datorerna inte upp på den stationära och på de bärbara får jag bara meddelandet att atbetsgruppen inte är tillgänglig.

 

Jag har kört Näteverksguiden "kofigurera ett hemnätverk eller ett litet kontorsnätverk" på alla datorer och alla tillhör arbetsgruppen MSHOME.

 

Guiden gnäller för att jag inte har nätverkssladden i så jag får antingen välja att ignorera nätverkskortet eller stänga av det. Oavsett om det är igång eller inte så får jag inte rättigheter att koppla upp mig mot MSHOME

 

Windows-brandväggarna är avstängda på allihop. Den stationära är inställd som DMZ i routern.

 

Är det nåt jag måste ställa in i routern för att datorerna ska hitta varandra? Blir det problem för att de bärbara använder trådlös uppkoppling?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, men jag hittade felet.

Hade visst Zonealarm igång på den stationära.

 

Men hur konfigurerar jag Zonealarm så den släpper igenom nätverket?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...