Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
open source

Windows Home sever med Intel Atom?

Rekommendera Poster

open source

Hej,

Jag ska bygga en WHS och är sugen på att köra den på en Intel Atom processor med 2 gb ram pga. ljudnivå, värmeutveckling och energiåtgång. Men räcker en atom till för att t.ex. streama HD-video över nätverket? Jag har en gammal P4 @ 1.7 ghz hemma utan HT. Skulle den vara bättre? Om ingen av dessa duger, vad ska jag då köra på för någon processor?

MVH

[inlägget ändrat 2009-01-25 21:09:23 av open source]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
open source

ingen som har någon aning?

" Hej,

Jag ska bygga en WHS och är sugen på att köra den på en Intel Atom processor med 2 gb ram pga. ljudnivå, värmeutveckling och energiåtgång. Men räcker en atom till för att t.ex. streama HD-video över nätverket? Jag har en gammal P4 @ 1.7 ghz hemma utan HT. Skulle den vara bättre? Om ingen av dessa duger, vad ska jag då köra på för någon processor?"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
virtuosen2

Jodå...

Frågan är bara vad du menar med "streama"..

Inom hemmanätverket duger ganska små resurser, eftersom serverns processor inte behöver jobba så hårt med komprimering etc.

("inte jobba alls", nästan)

Vill du köra ut mot "internet", så krävs det mer kraft.

Atom-CPU räcker nada.

Ska du streama "okomprimerad" HDTV bör du ha 1000mbits nätverk hemma.

Det har jag. Tyvärr har jag en router som är "flaskhals". (DIR615). Den är bara på 100. Det funkar bra, men HDTV börjar "hacka" när WHS börjar backuppa datorerna.

Tja, sånt är väl livet..

Atom räcker INTE till!

(En gammal P4 kanske kan klara det, men varför inte bygga nåt nytt?)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
open source

Hej,

Med streama så menar jag att spela upp en fil på min mediacenter-dator ifrån WHS utan att kopiera över filen. Jag kan inte se något skäl att köra servern mot internet.

Jag har också 1000 mb nätverk hemma och min router klarar inte heller 1000 mb men ifall man ska skicka mellan två datorer som både är inkopplad till en 1000 mb switch som är nivån lägre än routern så borde väll datorerna kunna kommunicera i 1000 mb?

Sedan är inte jag någon expert på komprimeringar men wmw, avi och mpeg är väll alla komprimeringar? Så ifall jag har en 1080p avi fil på servern så vill jag kunna spela upp den på mediacenter-datorn utan att först behöva kopiera men det kan jag alltså inte med atom?

Atom räcker INTE till!

(En gammal P4 kanske kan klara det, men varför inte bygga nåt nytt?)

Räcker inte en atom till något av det du pratar om eller räcker den inte att streama okomprimerat från internet? Anledningen till att jag inte vill bygga nytt är att det kostar pengar... ;I

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
virtuosen2

När jag menar "streama" menar jag att servern komprimerar filen i realtid, så att bandbredden på "internet" räcker till.

Kör du hemnätverk, funkar det, utan att servern behöver komprimera innehållet.

Jag har aldrig testat atom som server-cpu, men det kanske går.

Min WHS har en Sempron 3400+ (1.8 GHz "Athlon64"), och den klarar det mesta. Däremot hackar det något fördjävligt då jag försöker (i realtid) komprimera videofiler till WMV för att köra genom "internet".

Har löst detta genom att spara "dubbelt", dvs. även i WMV.

I hemmanätverket funkar "okomprimerad" (tja, ni förstår) video bra.

Och då faktiskt i 100mbit/s. (DIR615 är flaskhalsen. Annars är nätverket s andra komponenter på 1000) Xboxen kör WLAN-G. Även där funkar okomprimerad (tja, MPEG2) utan förluster från HTPC. (DVB-T-kortets "inspelningar" från marknätet)

Men ska man ha en server som kan komprimera i realtid en videoström, så måste man ha betydligt starkare hårdvara. Speciellt med tanke på att servern ska funka som server samtidigt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
open source

Okej, men jag förstår inte riktigt vad du menar med att köra videofilerna genom internet? Menar du ifall man försöker streama till en dator utanför hemmanätverket?

Vad skulle starkare hårdvara kunna vara? Skulle en dubbelkärnig p4 fungera eller måste det vara en core 2 duo?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
virtuosen2

Jag menar:

Du har en videofil i MPEG2 i servern, du vill streama denna i "streamingformat", exempelvis WMV. Detta för att du har begränsad bandbredd på ett eller annat sätt, exempelvis att du kör över internet.

Då räcker inte en atom-processor till!

Har du gott om bandbredd i ditt nätverk, så behöver videofilen inte omkodas, utan den skickas ut (streamas) i samma skick som den var/är på serverns hårddisk. Då behöver servern inte göra så mycket i CPU-väg, utan då räcker det med en svagare CPU. Möjligen räcker en Atom.

För sådana saker kan jag säga att sempronen i min WHS bara går på tomgång.. Typ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
virtuosen2
Det har jag. Tyvärr har jag en router som är "flaskhals". (DIR615). Den är bara på 100. Det funkar bra, men HDTV börjar "hacka" när WHS börjar backuppa datorerna.

Har numera löst detta genom att sätta WHS backup på tider när jag arbetar/sover. Dvs. när nätverket "inte" används av mig.

Funkar klockrent!

(mellan kl 06:00-11:00 körs alla backupper, när bandbredden ändå är ledig!)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
open source

Okej nu förstår jag vad du menar! Men hur ska jag få reda på om en atom räcker? Jag har frågat på flera forum men ingen vet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
virtuosen2

Jag har nyligen läst några artiklar om att atom skulle vara "perfekt" som server-CPU i större servrar, eftersom just CPU i servrar ofta går på "tomgång"..

Jag köper inte riktigt det resonemanget, eftersom det haltar rejält.

Man "ska", när man utveckar system/bygger datorer/servrar ta med i beräkningen att systemet ska klara rejäl belastning. ÄVEN om en CPU/ett system oftast går på tomgång, ska systemet klara av "kriser".

Jämför när du går över gatan på ett övergångsställe:

Myndigheterna har "räknat ut" att man ska ha (säjer vi) 20 sekunder på sig att ta sig över "på grön gubbe". Det klarar dom flesta.

Ponera att det kommer något oväntat: En ambulans, en brandbil eller en biltjuv. Som skiter i att du har "grön gubbe". Du står mitt i gatan.. Då blir du antagligen glad att du hade "extra processorkraft" i benen....... Så du överlevde..

Ungefär så ska du tänka när du bygger datorer. Speciellt servrar. Låt hårdvaran vara starkare (betydligt starkare) än "vad som krävs"..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
open source

okej jag köper ditt resonemang men vad tycker du vore en lagom processor?

En kärna eller två?

Intel eller AMD?

Klockfrekvens?

Är Pentium Dual Core okej eller behövs det rejälare saker?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
gip

Tvärt emot vad som verkar vara den rådande uppfattningen här så anser jag att en Atom räcker gott i denna "server". Det låter på er beskrivning som att ni pratar om en ren filserver (NAS). En sådan server behöver inte någon processorkraft att tala om. Atom skulle vara ett utmärkt val eftersom den har en modern arkitektur med snabba bussar mot nätverk och disk samtidigt som den är resurssnål. Jag köper inte för en sekund argumentet om att det måste finnas kräm att ta av, för den krämen kommer aldrig att utnyttjas.

Mitt resonemang förutsätter att du inte kommer att streama filmer på så vis att du har en mediaspelare på servern som komprimerar upp bilden och skickar den ruta för ruta över nätverket, utan när du tittar på film så låter du helt enkelt mediaspelaren öppna mpeg filen som ligger på servern och spela upp den som en fil från en file share.

Jag kör själv en sådan server som det talas om på en 1.6GHz Mobile Celeron just på grund av att jag vill hålla ner effektförbrukning och värmeutveckling och det funkar fin fint.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
open source

Intressant men GIP, kör du WHS?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
open source
Mitt resonemang förutsätter att du inte kommer att streama filmer på så vis att du har en mediaspelare på servern som komprimerar upp bilden och skickar den ruta för ruta över nätverket, utan när du tittar på film så låter du helt enkelt mediaspelaren öppna mpeg filen som ligger på servern och spela upp den som en fil från en file share.

Skulle bildkvaliteten bli bättre om man komprimerar upp filen på servern och skickar ruta för ruta eller finns det någon ann fördel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
virtuosen2

Dubbelkärnig celeron eller liknande.

Bra bang för bucken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
virtuosen2
Tvärt emot vad som verkar vara den rådande uppfattningen här så anser jag att en Atom räcker gott i denna "server". Det låter på er beskrivning som att ni pratar om en ren filserver (NAS). En sådan server behöver inte någon processorkraft att tala om. Atom skulle vara ett utmärkt val eftersom den har en modern arkitektur med snabba bussar mot nätverk och disk samtidigt som den är resurssnål. Jag köper inte för en sekund argumentet om att det måste finnas kräm att ta av, för den krämen kommer aldrig att utnyttjas.

Tja, vi snackar om exakt samma saker, fast ändå exakt olika saker!

;)

Ska man STREAMA videofiler som ligger i serverns hårddisk/-ar, och behöver konvertera dessa till ett streamingformat, så måste man ha en rejäl biff till CPU för att göra detta jobb i realtid.

Som jag sagt innan, så går "ordentliga" CPU oftast på tomgång i en server, även vid hård belastning. (Annan belastning än videokonvertering).

Frågeställaren kanske bara behöver en NAS. Dessa är betydligt billigare än en "riktig" server. Så länge "servern" inte behöver konvertera format alltså.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
open source

Känns som jag behöver klargöra vad jag egentligen behöver. :)

* Möjlighet att automatiskt säkerhetskopiera mina windows-klienter

* Möjlighet att spela upp en MPEG-video i hög upplösning som ligger på servern ifrån en annan dator. Detta moment ska liksom "bara fungera" jag behöver nog ingen monsterlösning för detta.

Med anledning av ovanstående tänkte jag direkt på WHS men räcker en vanlig NAS? Jag gillar användarvänligheten i WHS som troligen kommer göra att även hushållets mindre tekniska personer kommer att kunna använda den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
virtuosen2

Det räcker med en budgetprocessor. Sempron, celeron eller möjligen atom. (Har inte kunskap nog i verkliga livet om atlom i servrar).

Din gamla P4 duger utmärkt. Se bara till att ha flera hårddiskar kopplade till denna. (diskspegling). Servern går ju dygnet runt........

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
open source

Okej tack för all hjälp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...