Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trojan.pandex och trojan.vundo


adam611

Rekommendera Poster

Du ska starta din dator från CD-skivan, kanske gör datorn det automatiskt om du stoppar in skivan och sedan startar datorn. Men om den inte gör det så får du ändra i BIOS något som brukar heta Boot order/priority/sequence som anger i vilken ordning som BIOS ska försöka använda olika enheter för att starta datorn. I den listan ska då CDn hamna innan hårddisken.

 

När datorn har startat från skivan kommer det upp en prompt, som den här:

C:\>

efter den så ska du skriva

ESTool.exe

sedan ser det ut som på bilderna på

http://www.samsung.com/global/business/hdd/support/utilities/ES_Tool.html

Jag har inte kört det men det verkar ganska enkelt att följa bilderna och texterna till dem.

 

Men du ska INTE göra Low Level Format, utan när du kommer fram till den rubriken så slutar du genom att välja Exit to DOS och sedan är det bara att stänga av datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 128
  • Skapad
  • Senaste svar

Kan du inte visa din pappa den här tråden? När han får läsa den så förstår han kanske att det är riskfritt att ladda ner CDBurnerXP från sidan

http://cdburnerxp.se/sv/download

 

CDBurnerXP är ett välkänt svenskt program som har funnits i många år och absolut inte innehåller något skadligt. PC för Alla har med det i sin programbank över nyttiga program

http://pcforalla.idg.se/2.4476/1.159873

fast där är det inte senaste versionen så det är ju inte så bra att ladda ner från den sidan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pappa är inte hemma men jag kom på att jag kunde fråga min kompis om jag kunde gå bort till honno och bränna sen och det fick jag.

 

så jag kommer bränna programmet senare i dag (ca 19.00-19.30)

 

det fungerade väll att bränna med nero?

 

man väljer väl något med iso image..

 

??

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Image brukar det heta i Nero. Exakt hur man gör varierar ju med versionen av Nero. Här är lite tips på hur det går till i version 6:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=728288

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I BIOS hittade jag Boot Sequence och hard drive boor priority.

 

BIOS\Advance BIOS Features\boot sequnce

BIOS\Advance BIOS Features\Hard Drive boot priority

 

vilken ska jag välja?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boot sequece tror jag. Troligen så väljer man vilken av flera hårddiskar som ska användas i Hard Drive boot priority.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har inte gjort testet än, men om det inte är nått fel på min hård disk kan jag väll bara installera om windows xp.

 

när man installera om windows xp så kan man ju välja att formatera om hård disken direkt, men du fälorar man all data på hård disken.

 

Om jag har fattat rätt så kan man väll dela in EN hård disk i två delar?

 

typ C: och D:

 

stämmer det jag har sakt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men om det inte är nått fel på min hård disk kan jag väll bara installera om windows xp.
Ja

 

när man installera om windows xp så kan man ju välja att formatera om hård disken direkt, men du fälorar man all data på hård disken.
När man formaterar hårddisken så blir den i princip tom. Det finns något som kallas reparationsinstallation där installationsprogrammet inte tar bort något utan bara lägger dit nya Windows-filer. Även om Microsoft inte garanterar att inga av ens egna filer försvinner.

 

Om jag har fattat rätt så kan man väll dela in EN hård disk i två delar?
Ja, men bara med XPs installationsprogram om man inte vill ha något kvar på hårddisken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, jag bryr mig inte så mycket om det jag har på min hård disk.. jag vill bara få den att fungera...

 

men jag kan ju testa att 'reparera' alla windows filer, det är ju dem som blev konstiga ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova med en reparationsinstallation och om det inte fungerar så gör en installation med formatering.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, på samsungs hemsida så var det en fil för cd och en för floppy disk...

 

jag laddade ner den som var för cd men jag råkade bränna ut den på en dvd........

 

lite onödigt p.g.a det var ingen R-W... men i alla fall..

 

men det går väl att köra filen på en dvd istället för en cd?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag jorde som du sa och min hdd hade inget fel...

 

men är det bara för mig att fixa en windows cd och testa att 'reparera'?

 

(jag har ingen windows cd)

 

jag hade SP3 på min dator, behöver jag ha en windows cd med SP3 för att kunna reparera? eller går det bra men SP2?

 

finns det olika versioner av windows xp?

(som på vista t.ex. ultimate och basic)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju bra att hårddisken var hel.

 

Har du en giltig licensnyckel (product key) till Windows? Sitter ofta på en klisterlapp på datorn.

 

jag hade SP3 på min dator, behöver jag ha en windows cd med SP3 för att kunna reparera?
Nej, men du måste genast besöka Windows Update och uppdatera efteråt. Om skivan inte har med SP2 eller SP3 så måste du installera en brandvägg innan du ansluter datorn till internet, om inte datorn är ansluten via en router för då behöver du inte göra det.

 

finns det olika versioner av windows xp?
Det finns Home och Pro och för en reparationsinstallation så måste det vara samma.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, min kompis pappa hade inte det riktiga windows... han hade laddat ner det och crackat det.. (tror jag)

 

ska kolla med han om jag kan få låna cd.

 

jag sickar nästa inlägg när jag har fått windows skivan.

 

tack selänge!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IDG har förbjudit sånt som handlar om hur man får crackade program att fungera så du kan inte få någon hjälp med installation av ett crackat Windows.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag sa... att jag trodde det.. det innebär inte att det är så...

 

men om det inte är det då?

 

får jag hjälp då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för att du hittade några länkar men jag kommer att få låna en RIKTIG windows xp cd av en kompis för 20 spänn.

(windows pro, jag hade det innan.)

 

har ett par frågor. (du behöver inte svara på dom)

 

1. du verkade bli sur på mig när jag nämde crackad och nedladdad...

var du sur eller på pekade du bara reglerna.

 

2. på ändel inlägg så är det små röda flaggor bredvid rubriken

(SVAR: Trojan.pandex.......) vad betyder dem flaggorna?

 

slut på frågor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

här kommer en fråga till

 

vad är det för skillnad på windows xp 32-bit och 64-bit?

 

utnyttjar 64-bit prestandan bättre i t.ex. photo-program eller spel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Jag tycker att programmerare och utvecklingsföretag ska få betalt för sitt jobb, därför tycker jag inte om crackade program.

 

2. Det betyder nya inlägg sedan du loggade in förra gången. Eller rättare sagt den tidpunkt som står i Tidsmaskinen (knapp i högerkolumnen) eftersom man där kan ändra tidpunkten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inuti XP så är det ganska stor skillnad på 32-bitars och 64-bitars, för 64-bitars är gjord från Windows Server 2003. Det man som användare mest märker av är att man med 64-bitars XP/Vista har nytta av att ha mer än 3 GB RAM-minne i datorn. En nackdel är att 64-bitars XP kräver andra drivrutiner än 32-bitars, och det kan vara svårt att hitta sådana till allt.

 

Prestandamässigt så tror jag inte att det är någon större skillnad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag kommer att få låna enRIKTIG Windows XP cd

av en kompis för 20 spänn

 

Se bara till att du får med Produktnyckeln,eftersom du kommer att

behöva aktivera ditt Windows,annars slutar Windows att fungera

efter 30 dagar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...