Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Vilse i grafikkortsdjungeln!?

Tiracee

Recommended Posts

Hejsan,

Jag har sparat på en dator i flera år och har nu bestämt mig för att köpa en. Kruxet är att jag vill kunna spela det nya Sims 3 på den och de flesta laptops (i min prisklass) har inget grafikkort som klarar det. Jag har hittat en dator som verkar vara bra annars men grafikkortet är ATI Mobility Radeon HD 3470 vilket inte finns med i den lista som jag hittade på EA:s hemsida om vilka grafikkort som klarar spelet. Dessa grafikkort finns med:

NVIDIA GeForce-serien

FX 5900, FX 5950

6200, 6500, 6600, 6800,

7200, 7300, 7600, 7800, 7900, 7950

8400, 8500, 8600, 8800

9600, 9800, GTX 260, GTX 280

ATI Radeon- serien

9500, 9600, 9800

X300, X600, X700, X800, X850

X1300, X1600, X1800, X1900, X1950

2400, 2600, 2900

3450, 3650, 3850, 3870,

4850, 4870

Intel® Extreme Graphics

GMA X3x00 series

Är det någon som kan det här med grafikkort som kan ge mig ett råd. Klarar mitt grafikkort av spelet??? Tacksam för snabbt svar!

Om du ska köpa en dator "bara" för att spela ett visst spel skulle jag rekommendera att inte köpa datorn förrän spelet kommit ut. Först då visar det sig vilken prestanda som egentligen krävs. :-)

Annars, vad det gäller det grafikkortet:

I listan du redovisade finns icke-mobila 3450 med, och på pappret är 3470 ungefär 30-50% snabbare. På pappret.

Toms Hardware placerar sedan de mobila varianterna av ett grafikkort en klass lägre än de icke-mobila.

Jag skulle därför tro att prestandan gör att det hamnar i den nedre delan av skalan. Troligen klarar det alltså av Sims 3 - det är modernt nog och tillhör HD 3000-serien, Atis förra serie men nyaste mobila serie, men det är alltså ett av de lägst presterande i den serien.

Mot att köpa bärbar för att spela Sims 3 just nu talar två saker. Dels att den nyare Mobility Radeon 4000-serien ska vara på väg ut i bärbara första kvartalet, och om man ska döma av succén som den serien har gjort på stationära datorer lär den mobila varianten kunna vara riktigt bra. Dels att Sims 3 som sagt inte är ute än, och då kan du lika gärna vänta. Då hinnner du dessutom spara lite till. :-)

Tack Stålis!:thumbsup:

Jag litar på dig och väntar på att spelet och de nyare grafikkorten ska komma ut. Antar att tålamod är en dygd... ;) Ännu en gång tack för ditt utförliga svar :)

Tiracee: hehehe, du låter som min sambo! :D Det är nästan bara hon som använder min bärbara – till att befolkas av simmar..! Och tråkigt nog för mig så kommer väl Sims 3 också att funka på den med Go 7600-kortet den har. ;) Bäst att jag gömmer den före 19:e feb innan spelet dimper ner på hallmattan..! =)

Stefan: ditt förtroende värmer men det ser ju ut nu som om jag inte behövs i den här tråden! ;)

Stefan Eklinder
RN skrev:

Stefan: ditt förtroende värmer men det ser ju ut nu som om jag inte behövs i den här tråden! ;)

Stålis var snabbare. :)

Annars är vi vana vid dina avancerade uppsatser om olika grafikkort i sådana här trådar. Imponerande hur du kan ha koll på alla grafikkort. Måste ägna mycket tid åt att lusläsa alla tester överallt. Spottas ut mycket grafikkort hela tiden.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

- Sigfrid Siwertz.

Ja min revolver blev kvar i hölstret! :D

Måste ägna mycket tid åt att lusläsa alla tester överallt.

Tja det är ju mitt intresse som kanske har kunnat märkas men jag ägnar ändå inte så mycket tid åt det som man kan tro – av någon anledning så fastnar många saker direkt i minnet och blir också kvar där, även om jag aldrig kommer ihåg om jag åt frukost. :) Jag kan nästan ordagrant komma ihåg nåt jag läst för kanske några år sedan och då blir det lättare att referera olika saker i huvudet när man läser nyare artiklar och/eller gör egna undersökningar. Ifall du frågar vad "brorsans kompis hade för prylar i datorn för fem år sen" så kan jag rabbla upp det men om du frågar om jag kom ihåg att åka och handla i förmiddags så minns jag inte alls. :S

Så lär man sig såklart hela tiden nya saker också av att vara verksam i diverse forum på nätet. Fast inte för att det behövs nåt annat än Eforum. =)

EDIT:

Givetvis räcker det inte med att bara läsa en massa artiklar och sen komma ihåg vad man har läst – att på nåt vis försöka briljera med andras slit. Alla dessa teoretiska ord och staplar uppåt och nedåt måste som jag ser det kombineras med egna erfarenheter, vanan från eget pillande och experimenterande innan man formar sina tankar och kommer med bedömningar.

Sen är det upp till var och en vem de väljer lyssna på; kompisar, ens farbror, människor i forum; läsa artiklar o s v innan dem i sin tur gör sina bedömningar – och gör eventuella inköp om nu frågan gällde nåt sånt.

T ex det att lotsa någon på spåren till en dator som gör denne någon nöjd gör en själv bara glad. :) Andra lyssnar kanske hellre på köksbords-experter i fikarummet på jobbet – skyll er själva! ;) Eller låter sig luras av försäljaren i butiken – rätt åt er när ni går i fällan! =P

[inlägget ändrat 2009-01-26 12:04:24 av RN]

Haha, du har så rätt RN. Jag har fått goda råd om mitt inköp av dator i flera år från hela den manliga sidan av släkten (där ingen är mer datorkunnig än att de kan slår upp elgigantens katalog..). Kompisar håller i mig för att designen ska vara rätt och mamma har släpat iväg mitt till ett tiotal butiker där försäljare påstått att just deras dator är helt perfekt för mig.

Är så himla glad för all hjälp jag fått här, en riktigt positiv överraskning. Tack!

=D

• 2 weeks later...

Sims 3 verkar dessvärre bli försenat, till den 4:e juni:

http://www.electronicarts.se/news/37484/

Det enda positiva med det är väl att det lär bli mer tid till att se vad som kommer ut på bärbartmarknaden (och då bör ju definitivt den nya Mobilityseríen finnas ute).

/m

PS:

Ja min revolver blev kvar i hölstret! :D

Har spelat Call of Juarez på Windows 7 den senaste tiden, så jag har övat på att dra snabbt med musen! ;-)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...