Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Räkna ut korrelation med villkor


Volvo3

Rekommendera Poster

Är det någon som vet hur man kan räkna ut korrelation med villkor? Kan det fungera med Produktsumma och Korrel?? Jag vill alltså veta korrelationen mellan talen i kolumn B och kolumn C, men endast för de rader som matchar ett villkor i kolumn A.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

KORREL verkar acceptera villkorsmultiplicering, vilket är användbart lite nu och då:

 

=KORREL((A2:A6="a")*B2:B6;(A2:A6="a")*C2:C6)

 

mvh

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar!

Jag har provat det du skriver och får då ett värde som jag vet inte stämmer. Korrelationen med din formel blir alltid över 0,9!

Har du testat så du får rätt värde med din formel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, första försöket "nollade" bara värdena (SANT/FALSKT värderas som 1/0), men tydligen räknas även nollor i KORREL.

 

En matrisformel verkar dock stänga av rader utan "x" helt och hållet:

 

=KORREL(OM(A2:A6="x";B2:B6;"");OM(A2:A6="x";C2:C6;""))

 

(En matrisformel matas in med CTRL+SHIFT+ENTER.)

 

mvh

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för din hjälp!

Tyvärr så får jag det ändå inte riktigt att fungera. Vad menar du med att mata in formeln med CTRL+SHIFT+ENTER? Jag kopierade in formeln i excelarket och ändrade så det passar mina cellpositioner. Då står det #Värdefel!. Dock när jag tittar på Fuktionsargument så ser jag ett resultat. Detta resultat är nära det riktiga värdet, men felar på några hundradelardelar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I en matrisformel tillämpas samma beräkning på ett antal celler var för sig. Denna typ av formel anges med CTRL+SHIFT+ENTER, dvs se till att få en markör i formeln och håll sedan ned CTRL och SHIFT samtidigt som du trycker ENTER för att lämna cellen. Matrisformler markeras genom att formeln blir omsluten av "måsvingar", {}, och i ditt fall får du värdefel om formeln inte anges som en matrisformel.

 

mvh

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...