Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"bootar" (?) från fel hårddisk


jbz

Rekommendera Poster

Hej,

 

 

Jag har två datorer (båda hp) -stationära. Ena hp'n la av idag och vägrade släppa in mig till Windows.

 

Jag blev lack eftersom jag har (eller iallafall hade? ) viktiga saker på hårddisken som jag behöver komma åt omgående. Så jag köpte en extern kabinett som jag placerar hårddisken vars windows inte går igång i och ansluter den till min andra hp-dator så kan jag komma åt filerna på den 'felaktiga hårddisken' och överföra dem till den 'funktionella' hp-datorns hårddisk.

 

Efter att ha slängt ut nästan 350 spänn på en extern kabinett kommer jag hem och startar först min felfria HP-dator, inget problem så långt. Därefter när jag kopplar in den externa hårddisken (vars windows inte går igång), så vill jag ju såklart att windows ska öppna den som en vanlig 'extern hårddisk' så att jag kan bläddra igenom de filer jag vill ha och överföra dem till hp'n som fungerar.

Men icke, istället startar den windows från den 'felaktiga' hårddisken så fort jag startar externa och eftersom windows inte går igång kommer jag ingen vart.

 

Hur ska jag göra för att kunna komma åt filerna på den externa hårddisken och så att datorn INTE startar windows ifrån den utan bara låter mig bläddra igenom filerna på den?

 

Ursäkta min röriga förklaring. Är stresasd och det är fredag och jag hade räknat med att kunna koppla av nu men det blev inte riktigt som jag tänkt mig.

 

 

Stort tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Det verkar som Windows på något vis försöker autostarta disken när den monteras i systemet. Du kanske kan testa att hålla in Skift-tangenten när du ansluten kabinettet till datorn? Därefter borde det gå bra att utforska disken.

 

 

Mvh

Ove Söderlund

 

...Murphy was an optimist

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men icke, istället startar den windows från den 'felaktiga' hårddisken så fort jag startar externa och eftersom windows inte går igång kommer jag ingen vart.
Menar du att du ansluter den felaktiga hårddisken när datorn är avslagen och sedan när du startar datorn så försöker den starta från den trasiga hårddisken i ställer för från den interna hårddisken?

I så fall har du, som jag ser det, två alternativ:

 

1. Du ändrar startordning (Boot order/sequence/priority) i BIOS-inställningarna.

 

2. Du ansluter inte den externa hårddisken förrän datorn är igång och du är inloggad i Windows.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...