Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Samsungs hårddiskar är skit, eller vad?


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

 

Kan säga att det är en kopia på det här problemet:

http://www.eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=996218

 

Hårddisken i tråden ovan var samma märke som den här jag har nu, men den här är något större 320 Gb.

 

Hårddisken, Samsung HD321KJ, som jag köpte då har strulat till och från under några månaders mellanrum. Samma fel som i tråden ovan har uppstått. Jag har strulat fram och tillbaka med SATA-kabeln. Sökt på problemet och provat då t ex att ta bort växlingsfilen (pagefile), för att sedan låta Windows skapa en ny. Lösningar bland tusentals som jag hittat när jag googlat.

 

Det har fungerat bra några månader, för att sedan börjat på nytt igen.

 

Senast idag när jag kom hem och startade datorn började den strula igen. Det gick inte att starta t ex Firefox. Allt var låst och gick inte att klicka på några ikoner. Kändes som en kopia av skrivbordet där det inte gick att klicka på något.

 

Börjar bli _trött_ på det här nu.

Är Samsungs hårddiskar så djäkla dåliga att dom bara håller ett år?

 

Maxtordiskar som jag haft har överlevt så mycket längre. Senaste Maxtordisken höll säkert 3 - 4 år innan den dog. Kan betraktas mer normalt i mitt hänseende. Sen må dom kallas kraschtor. Passande namn på Samsungs hårddiskar, tycker jag.

 

Ur Loggbok/System idag:

http://snipurl.com/alnxs

 

Har kört CHKDSK/f men det gick så snabbt att jag hann inte se vad där stod mot slutet. Om nu klustren har gett upp, eller vad?

 

RAID kör jag inte som nämns i EventID som jag länkar till ovan. Där står ju att någon provat uppdatera firmware för det. Ja, bland mycket annat. Vet inte vad jag ska göra.

 

Byggde datorn 2006, så det kanske börjar bli dags med en ny?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kört Samsungs testprogram, laddas hem från Samsung.

Inget kabelfel?

Dömde själv ut en Samsung IDE disk efter kört Samsungs program.

 

Men det vara kabelfel

Samma strul med en Seagate(master) på mittkontakten på den IDE kabeln.

Inga problem på kontakten längst ut

Med annan kabel gick det köra Seagaten på mittkontakten men för säkerhets skull körs Seagaten på kontakten längst ut ändå.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
jannejanne skrev:

Har du kört Samsungs testprogram, laddas hem från Samsung.

 

Nä, det har jag inte gjort. Är bud på att göra det. Om det nu visar något fel?

 

ChristalDiskInfo visar att disken är GOOD med grön bakgrund.

 

jannejanne skrev:

Inget kabelfel?

 

Provade byta kabel när datorn inte gick att starta alls på grund av påstått diskläsfel. Hjälpte inte. Kom på att kabeln klappade. Tryckte i kabeln i ett nytt SATA-uttag på moderkortet, och då gick datorn igång som inget hade hänt.

 

 

EDIT:

 

Tankade hem Samsungs testprogram Hutil210 härifrån:

 

http://tacktech.com/display.cfm?ttid=287

 

Bootade datorn på CD:n där jag bränt ISO:n. Möttes av informationen att programmet (kanske) kommer att radera allt som finns på hårddisken.

 

Uppmanades att ta backup på det som finns på disken.

 

Va? Räcker med att disken strular. Vill inte behöva installera om rubbet för att jag kört ett diagnostikprogram. Nä, så att där backade jag.

 

Körde inte det.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

[inlägget ändrat 2009-01-23 20:09:16 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Stefan Eklinder

 

Problemet kvarstår, men av senaste felet i Loggboken ntfs/55 så tror jag att disken kanske fick sig en rejäl smäll när proppen gick här hemma.

 

Då hade jag datorn igång. Tände en lampa i hallen. Smack, sade det och proppen small. Datorn dog, ja, allt i vardagsrummet. Det var ju rätt länge sedan nu, men det här problemet uppstod efter det.

 

Av tråden här får jag ut att det kan bero på plötsligt strömavbrott t ex:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1004964#1009317

 

Skit också!

 

Vet inte om jag har lust att investera i fler diskar till den här datorn. Den andra disken nu på bara ett år. Funderar på att skaffa en ny dator istället, för att den här är ändå inne på sitt tredje år nu.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...