Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Alictrav

Sjunger datorn på sista versen?

Rekommendera Poster

Jag har en gammal skruttdator (stationär), inköpt år 2002. Sedan 1-2 veckor tillbaka har den blivit helt hopplös. De första gångerna som man försöker slå på den brukar uppstarten stanna redan innan bootskärmstexten kommer upp (dvs textinformationen om datorns egenskaper rullar inte upp.) De efterföljande gångerna stannar den efter bootskärmstexten. Ofta kan det hela också börja med att en helt blå skärm kommer upp med olika typer av felmeddelanden, t.ex. det mångtydiga PAGE_FAULT_IN_NON_PAGED_AREA.

Ibland äger en memory dump.Efter att ha startat om datorn sådär en 6-7 gånger så brukar Windows XP komma upp men stannar då mitt i laddningen. Efter att ha startat om datorn ytterligare en 2-3 gånger så brukar skrivbordet komma upp men det blir snart därefter ännu en krasch. Först när man därpå bootar om datorn ännu en gång eller två så brukar det funka. Det spelar då ingen roll om man startar i felsäkert läge eller ej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört viruskoll (inga virusar eller malware hittades), ingen ny program- eller hårdvara har installerats; hårddisken defragmenterades häromdagen men problemen har snarast blivit värre sedan dess. Alltså: Vad skall jag göra? Jag funderar på att låta CCleaner rensa i registret men vågar jag verkligen göra det? Finns det kanske något bättre program för det syftet? Eller tror ni att det är något moderkortsfel, dvs blir det till att äntligen pensionera skrället?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom det är problem redan innan BIOS-texten (datorn egenskaper har kommit upp) så är det inte problem med hårddisken eller Windows inkl. registret. Jag gissar på antingen nätaggregatet eller moderkortet.

Titta efter hur kondensatorerna på moderkortet ser ut. De ser ut som små torn och ska vara platta och rena upptill och det ska inte ha läckt något nertill. Du kan se bilder på dåliga kondensatorer på http://www.badcaps.net/ och http://www.badcaps.net/pages.php?vid=5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...