Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Linked server - Authentication failed


Anjuna Moon

Rekommendera Poster

Jag har ett akut problem som jag inte blir klok på. Jag har satt upp en länkad server som speglar en mapp med ett gäng textfiler som datakälla.

 

EXEC sp_addlinkedserver ILSE, 'Jet 4.0',  'Microsoft.Jet.OLEDB.4.0', 'C:\ILSE_DB', 'Integrated Security=SSPI;', 'Text'

 

Det går utmärkt att ställa queries mot den länkade servern inifrån Management Studio, men så fort jag använder en remote login så får jag felmeddelandet:

The OLE DB provider \"Microsoft.Jet.OLEDB.4.0\" for linked server \"ILSE\" reported an error. Authentication failed.\r\nCannot initialize the data source object of OLE DB provider \"Microsoft.Jet.OLEDB.4.0\" for linked server \"ILSE\"

 

Jag har prövat följande inställningar:

- I egenskaper för länkade servern satt Security->Local Login till den Remote Login jag använder, samt Impersonate ikryssat.

- Gett mappen allsköns rättigheter, bl.a för kontona SQLServer2005MSSQLUser, Everyone, VS Developers och Users.

- Satt mappen som Shared

- Använt sp_addlinkedsrvlogin både med remot login och med locallogin=true

- Drämt tangentbordet hårt ett hundratal gånger.

 

Inget hjälper och jag håller på få panik eftersom jag helt sitter fast och deadline närmar sig.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att strunta i Integrated Security och istället använda ett driftskonto som du vet fungerar på dina textfiler?

 

Annars har du ju altid möjligheten att importera textfilerna i sql-server via batchjobb. Lite 70-tal kanske. Men det brukar fungera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att strunta i Integrated Security

Jo, jag testade det på servernivå, vilket inte fungerade. Jag löste det hela genom att låta klienten logga in med Integrated istället. I det här fallet kommer det inte innebära någon säkerhetsrisk då det är ett slutet litet nätverk.

 

Annars har du ju altid möjligheten att importera textfilerna i sql-server via batchjobb

Vilket jag faktiskt nu börjat göra då jag insåg att länkad server mot textfiler var extreeeemt långsamt att köra queries mot.

 

Tack och poäng för svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...