Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gammal skrivare och ny dator?


Ky

Rekommendera Poster

Om man har en ny laptop och en gammal skrivare där kabeln inte passar. Finns det då någon slags kontakt som man kan sätta emellan? Eller måste man köpa ny skrivare?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att du har en skrivare med 25-polig parallellport. Denna har sedan flera år ersatts av USB-anslutning. Mitt förslag är att du kör slut på bläcket i den dator som skrivaren nu är ansluten till, och sen köper en ny skrivare.

 

Det som kostar mest är bläckpatronerna, och nya skrivare skriver mycket bättre än gamla. Kolla med nån affär i närheten vad priset på bläckpatroner är till den skrivare du tänkt köpa.

 

Bra är också att köpa en skrivare som tar stora bläckpatroner (mer än 20 ml). Fotoskrivare lönar sig bara om du ska skriva ut bilder från kamera i stort format, t ex A4. Vykortsformat blir billigast i fotoaffären/på nätet.

 

Multifunktionsskrivare, dvs skrivare med inbyggd skanner kan vara bra att ha om man vil kopiera eller läsa in bilder från papper.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är äldre bekanta till mig som köpt en laptop för att den andra datorn havererade.

Jag hjälpte dom med att koppla upp till internet. Och när sen skrivaren skulle installeras upptäcktes detta! En HP Deskjet 720 (tror jag det var).

 

Dom skriver inte ut så mycket, men vill ändå gärna ha en skrivare.

Någon som kan ge tips på en billig bra skrivare till dom?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, funkar det klockrent med denna kabel? Det känns lite pinsamt om jag ber dom köpa den och sen inte det fungerar och så får dom i alla fall köpa ny skrivare.

Vad som slår mig nu är, att på den nya datorn är det VISTA. Är det några problem att installera en så gammal skrivare (tror den är 7-8 år gammal) med VISTA?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det så att de skriver ut mycket sällan och eg. bara text ex. från Internet så rekommenderar jag en billig laserskrivare. Jag antar de vid några tillfällen upptäckt att bläcket torkat fast? Det bekymret slipper de med laserskrivare.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nja fungerar - med dator inblandad?? Vilka krav du har;)

 

Jag vet faktiskt inte - lite upplagt för krångel kan det ju vara.

Kolla först med dem alternativet ny skrivare..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just denna konverter kan jag inte uttala mig om men min erfarenhet av USB-Parallell eller USB-seriell konverter ofta strular. Vill man ha en fungerande anslutning från en dator utan seriell/parallell anslutning rekommenderar jag en lösning med ett PC-card om det gäller en bärbar t ex http://www.dustin.se/pd_5010103352.aspx , det finns billigare också.

 

Deskjet 720 är en riktigt gammal modell som visserligen har Vista-drivrutiner men vad jag minns hade dyra bläckpatroner. Som någon skrev här tidigare. Om inte skrivaren används särskilt ofta och det inte är nödvändigt med färgutskrifter är en enkel laserskrivare betydligt bättre/billigare i längden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Deskjet 720 är en riktigt gammal modell som visserligen har Vista-drivrutiner men vad jag minns hade dyra bläckpatroner. Som någon skrev här tidigare. Om inte skrivaren används särskilt ofta och det inte är nödvändigt med färgutskrifter är en enkel laserskrivare betydligt bättre/billigare i längden.

Tror den till och med heter 720C, och har nästan 15 år på nacken, patronerna är dyra, sitter en svartvit och en färg i, färgen kostar ca 350 +- 20:- beroende på köpställe, skriver man inte så mycket, så finns risken att färgen efter några månader torkar, det är färgen i själva "munstycket" som sätter igen och torkar oftast.

Så det kan absolut löna sig att titta på en ny.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då lutar det åt att föreslå ny skrivare. Jag kollade lite och hittade en lite billigare. HP Deskjet D1560 Kan jag rekommendera dom att köpa denna, tro?

(Dom har inte haft problem med intorkad färg i den gamla, så dom skriver nog ut i lagom takt.)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt önskemål vad gäller färgskrivare (bläck eller laser) är att man tillåts skriva ut med enbart svart även om "färg" är slut samt att man tillåts skriva ut med "färg" om svart är slut (svart blandas då av färgen)

 

Samma sak om man har skrivare med separata färgpatroner, är gul slut vill jag kanske kunna fortsätta min utskrift även om jag inte får med det som ev. ska innehålla gult.

 

Jag hade en gammal Deskjet med endast EN patron. Svart för enbart svart och en för färg. Man bytte alltså. Skitjobbigt kanske men praktiskt om en patron tog slut.

 

 

Men att hitta en specifikation som uppfyller mina krav blir nog svårt, där måste man nog fråga en säljare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt önskemål vad gäller färgskrivare (bläck eller laser) är att man tillåts skriva ut med enbart svart även om "färg" är slut samt att man tillåts skriva ut med "färg" om svart är slut (svart blandas då av färgen)

Går väl att välja genom utskriftinställningarna på dom flesta datorer, oftast bara en liten ruta du ändrar i.

 

Samma sak om man har skrivare med separata färgpatroner, är gul slut vill jag kanske kunna fortsätta min utskrift även om jag inte får med det som ev. ska innehålla gult.

Detta är väl den detalj man bör sträva efter idag.

 

Jag hade en gammal Deskjet med endast EN patron. Svart för enbart svart och en för färg. Man bytte alltså. Skitjobbigt kanske men praktiskt om en patron tog slut.

Hade en sådan också, för ca 12-13 år sedan, blev lite pillrigt/jobbigt när "låsningen" för patronerna blev utsliten, och patronen hela tiden åkte ur hållaren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HP Deskjet D1560 , lite billigare!

Kan jag rekommendera dom att köpa denna, tro?

Fungerar säkert bra, men den använder enbart två patroner.

Om dom inte absolut måste ha HP, så är denna bra också, några hundralappar dyrare, en patron för varje färg, och ger bra resultat.

http://www.dustin.se/pd_5010172665.aspx

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går väl att välja genom utskriftinställningarna på dom flesta datorer, oftast bara en liten ruta du ändrar i.

Min erfarenhet är att skrivaren varnar för att det är slut på bläck/toner och då avstannar all utskrift tills det är bytt..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...