Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppgraderning av kontorsdator från 06


r_liljeros

Rekommendera Poster

Hejsan! Fått i uppdrag av min far att uppgradera hans dator eftersom den går extremt långsamt. Det första jag tänkte var, nytt minne och ett externt grafikort ( nuvarande integrerat på moderkortet) borde göra susen!

 

Så jag tog tillfället i akt och beställde ett nytt grafikkort åt min dator så han kunde ta över mitt gamla Asus Geforce 6600GT 128 MB. Sedan beställde jag också 2 gb minne av den sorten jag trodde det skulle vara.

 

Jag har först nu efter beställningen börjat inse eventuella problem med uppgraderingen. Nummer ett är om grafikkortet kommer kräva för mycket ström? Det nuvarande nättagregatet är på 300w och det står lite andra specifikationer på det såsom -12A, vet inte vad man ska titta på engentligen. Tror ni 300W räcker?

 

Sedan är det minnena som jag när jag fick hem dem såg mycket mindre ut - på höjden - än de som sitter i. Jag beställde följande: http://www.webhallen.com/prod.php?id=32145

 

Moderkortet som sitter i heter, enligt återförsäljaren, i915GV. Antar att "i"et står för Intel och på deras hemsida hittade jag det: http://www.intel.com/products/chipsets/915gv/index.htm

 

Har jag beställt fel eller kan man sätta in dessa också trots att de är mindre på höjden än de nuvarande?

 

Extremt tacksam för svar!

 

Med vänliga Hälsningar

 

Rickard

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nummer ett är om grafikkortet kommer kräva för mycket ström?

Det kommer räcka så länge nätagget bara ger tillräckligt hög strömstyrka över 12V som är det intressanta för grafikkortet. Hur många ampere ger det över 12V?

 

Sedan är det minnena som jag när jag fick hem dem såg mycket mindre ut - på höjden - än de som sitter i.

Minnen kan ha olika höjd så det är ingen fara så...

 

Moderkortet som sitter i heter, enligt återförsäljaren, i915GV.

"i915GV" är nog snarare benämningen av moderkortets chipset... Se ifall cpu-z ger något mera precist namn:

http://www.cpuid.com/cpuz.php

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

svar Nätaggregat 350 W för NVIDIA GeForce 6600 GT

 

 

 

han behöver ingen speldator eller ?

 

tips byt moderkort till Asus M3N78-VM, GeForce 8200, DDR2, m-ATX

och minne 2gb på 800mhz och sata hårddisken 160gb och

Processor AMD Athlon 64 X2 5000+ 2.6GHz med 65 nm

amd http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=355258

amd cpu http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=340189

minne http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=312054

 

han få full stöd för

 

Kompatibel med 64-bitarsprocessor

Stöd för flera kärnor

Grafikstyrenhet NVIDIA GeForce 8200 klarar mycket och för full hd

Ljudkort - 7.1-kanals surround ljud hd

SATA-300 sata hårddisken som ge snabbare uppstarter mot ide hårddisken

RAM-hastighet som stöds till 1066MHz och upp till 8gb

men det räcker med 2gb på 800mhz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+12V1 står Max 10A och +12V2 står max 13A. Tror du det räcker?

 

Moderkortet stod att det var gjort av Acer och modellen E915GVM R01-B2 hittade ingen hemsida för detta dock...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

" svar Nätaggregat 350 W för NVIDIA GeForce 6600 GT

 

 

 

han behöver ingen speldator eller ?"

 

Så du tror inte det kommer fungera eller? Jag vill mest ha ett graffikort som inte tar energi från CPU'n och eftersom jag har ett grafikkort över nu tänkte jag att man kanske kunde använda den till något

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det borde räcka med din pappas nuvarande nätagregat. mitt 8600gt (drar väll skapligt lika som ett 6600gt) körde jag på ett nätagregat med endast 19ampere på 12v linan, tillsamans med ett antal raminnen, samt 2 hårdiskar, inga problem!

 

 

det är väll för all del bara att testa att stoppa i ditt 6600gt i din pappas dator och kolla om det fungerar...

 

angående raminnen så spelar högden ingen roll alls... fördelen med dem lägre typerna är att de i vissa datorer med trångt med plats. har man lågna grafikort och "höga" raminnen så kan man ha sån otur att grafikortet krockar i ramminnena...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur pass kraftig nätdel du behöver beror inte bara på grafikkortet, utan även på resten av datorn - du kan mycket väl klara dig med en 300W nätdel om du inte har mer än en hårddisk och en CD/DVD-Rom i datorn.

 

Sedan skiljer det sig på nätdelar också, har haft 600W nätdelar som knappt orkat med en P4 med tre diskar och ett hyfsat grafikkort.

Har en mycket gedigen 350W som kör på Core2Quad och 9 diskar samt brännare och GF7600GT.

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-01-22 20:24:56 av NetNut]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+12V1 står Max 10A och +12V2 står max 13A. Tror du det räcker?

Hann inte se nu vad de andra redan har svarat men detta kommer säkert att räcka till även med 6600GT-kortet i datorn.

 

Moderkortet stod att det var gjort av Acer och modellen E915GVM R01-B2 hittade ingen hemsida för detta dock...

Är själva datorn också från Acer? För då kan den innehålla s k OEM-moderkort varför det inte är moderkortstillverkaren utan Acer som lämnar support för det. Och det allra säkraste vore då att använda sig av MemorySelector hos dem:

http://store.acer.com/showpages.asp?pid=1022

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minnena ska fungera utan problem med nuvarande nätdel.

Ang grafikkortet så ska det inte heller vara några problem, men var det som satt i från början sämmre? Har för mig att det satt ett 128 ati i den burken som du nämner men jag kan ha fel.

Det som drar ström är ju om du sätter i ett par extra hårddiskar,m,m,,,

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som drar ström är ju om du sätter i ett par extra hårddiskar,m,m,,,

Hm, fast en hårddisk drar bara kring en fjärdedel av strömmen som en DVD-spelare kräver (en som jobbar och inte bara är stilla i väntan på en skiva). Man kan m a o använda fyra-fem hårddiskar och fortfarande inte förbruka mer effekt än vad en DVD-spelare kräver...

 

Men det allra mest strömkrävande är utan några som helst tvivel grafikkortet/korten och på plats nr två processorn. Sedan sjunker strömbehoven markant för övriga komponenter.

 

P.S. Den första åtgärden jag brukar göra för att kolla ifall nätaggregat inte längre orkar sparka igång en dator är att bara rycka ur sladden till DVD-spelaren, en åtgärd som har kunnat spara väldigt mycket tid (en DVD-spelare kan lätt dra högt över 20W och ifall man väljer den som bootenhet får man den ju också att suga ström ordentligt vilket eventuellt då får nätagget att gå på knä).

[inlägget ändrat 2009-01-23 19:18:29 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för de utförliga svaren. Jag har nu satt in både minnena och grafikkortet och allt verkar hittills fungera perfekt!

 

Tack igen!

 

Caio

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...