Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

allmänfråga


jan-erik

Rekommendera Poster

Tack så mycket Jonas_Bo för din hjälp med jquery, nu har jag fått bra snurr på det.

Jag har en fråga som kanske är att skjuta över målet i mitt fall, fast å andra sidan kan det ju bli stolpe in av ett långskott om man tar på uppstuds.

Jag har ett antal phpscript i en ajaxmiljö, vilket ju innebär att det blitt ganska mycket javascript med tiden. Till skillnad från php arbetar ju JS hos användaren, vilket rimligen borde innebära att ju mera JS, desto snabbare o smidigare applikationer.

Eller är detta en förenklad syn på saken?

Om det är så skulle jag kunna tänka mig att man skrev om en del php till JS, det verkar ju inte oöverkomligt svårt med js när man fått in tänket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

svar

 

du ska tänka så här

 

javascript kör på lokal alltså på användares dator

phpscript kör på servern

 

om har jättemycket phpscript då få servern jobbar mer och då ta det längre tid få kontakt med serven.

 

om har jättemycket javascript få användares dator jobbar mer men användare kan stänga av javascript funktionen.

 

du ska ha jämvikt mellan användares dator och servern.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, jag förstår. hur varje användare upplever svarstider etc blir mera beroende av vilken kapacitet h*n har i sin egen dator, om man byter från php till js.

Skulle man kunna tänka sig att de script som hanterar databas ligger kvar som php, medan övriga utom kanske de allra största skrivs om till JS?

jag inser att denan fråga i stort sett är lika omöjlig som frågan "hur långt är ett snöre?".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

den här frågan kan dig bara svara på dig sjäv

 

min tips du få själv välja vika funktioner som är viktigt för dig och lägg de funktioner på serven.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så länge det inte finns någon "ajax"-funktion i dina script och så länge servern klarar av server side-koden så kör på PHP. Finns användare som har gamla datorer - klarar inte av avancerade JS, och det finns även de som vill att sidan skall fungera med JS avaktiverat!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla som svarat. Det var som sagt en principfråga och inte nåt som är aktuellt ge sig i kast med just nu, men om man fått lite sån här input är det nog lättare att välj rätt vägar sen.

En annan fråga: Har någon av er använt Wavemaker, Silverlight eller Flex? Om så, vad har ni för uppfattning om dessa verktyg?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Man bör tänka på att det innehåll man kör som ajax är kan inte ses av sökmotorer, om är viktigt för ens webbplats, och det är det för större webbplatser.

 

Om man tycker att det blir enklare för användaren med ajax kan man använda det, men endast först då imo.

 

Jag har inte använt de verktyg du nämner. Hört talas och läst om dem men inte jobbat skarpt med något av dem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...