Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn går på och stängs av?


Limneson

Rekommendera Poster

När jag startade datorn en dag började den låta, som den alltid gör när den går igång, sen stängdes datorn av. Och så höll den på så tills jag bröt strömmen.

 

Sen började de fungera, när jag slog på strömmen igen efter några timmar.

Sedan dess har de hänt en gång till.

 

Någon som vet vad de kan vara för fel och vad man kan göra åt de?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det låter som att ditt nätaggregat börjar bli utslitet. Har hänt mig ett par gånger. Egentligen ingen större fara på taket. Dom är ganska billiga (om du inte behöver herrans massa W) men man tjänar givetvis i längden på att lägga lite mer pengar.

 

Det är även inga problem att byta om man är lite tekniskt sinnad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina erfarenheter är att efter vissa automatiska uppdateringar så stängs datorn av och på igen, för att uppdateringarna ska aktiveras. Ibland får man den frågan om man vill göra det nu eller senare, alltså stänga av datorn. Kanske du har någon inställning som gör att det sker per automatik.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft ett sånt fel på en dator en gång för många år sen, MEN jag kommer ihåg vad det var för fel. Det var ett fel i strömbrytaren, oxid på kontaktytorna vilket gjorde att datorn trodde att jag höll knappen intryckt och därmed avslutade windows och stängde av datorn. LITE 5.56 i knappen var allt som behövs men var försiktig, bara ett par droppar. Jag plockade ut knappen och tog isär den och torkade alla delar rena, smorde in med 5.56 och efter en del pillande fick jag ihop den igen och därefter fungerade datorn bra i många år.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det verkar som om processorn blir överhettad för då brukar man det där problemet. När gjorde du ren processorfläkten / kylaren?

 

Ett litet tips om du bestämmer dig för att dammsuga den: Sätt inte munstycket direkt i närheten av moderkortet utan att hålla handen för insuget så att den statiska elektricitet som uppstår vid luft-friktion (Luften som trömmar in i munstycket bildar statisk elektricitet tillsammans med luftfuktigheten och dammpartiklar) minimeras. Det finns särskilda ESD-säkra dammsugarmunstycken att köpa, men de är för professionellt bruk och kostar en halv förmögenhet, och därmed ganska onödig kostnad för det lilla bruk man har för det som hem-användare.

 

Det du gör är att du håller fingrarna för munstycket medans du försiktigt dammsuger ikring och ovanför / på sidorna så dammet försvinner, samtidigt som du med andra handen håller i lådan alternativt ett ESD-band kopplat till en jordad punkt, men tänk också på att datorn måsta ha samma potential (Spänningsförhållande, jordad den också på samma punkt som ESD-armbandet!), annars är det meningslöst och risk för att permanenta fel uppstår på processorn, moderkortet och de övriga grejerna som ev. kan bli utsatta. ESD står för Electrostatic Sensitive Discharge (Elektrostatisk urladdning. Ex: Du springer runt i yllekläder och får en stöt när du tar i t.ex. diskbänken).

 

Det viktiga är alltså att du håller för så pass att ev. urladdningar hamnar i dina fingrar istället för komponenterna i datorn.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hela låter som en halv vetenskap, men det är inte så värst komplicerat egentligen.

 

Det brukar nämligen bli ganska mkt damm ikring processorn, vilket i sin tur självklart gör att fläkten inte orkar trycka luften igenom kylflänsen, då hamnar processorn lätt mellan 80-90 grader, varvid den stängs av automatiskt för att skydda extrema temperaturer eftersom strömmen ökar i takt med värmen. Inte långt efter om man nu skulle se på ett diagram över händelseförloppet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror på ovanstående damm eller så kanske processor fläkten gått sönder som den gjort för mig idag.

 

Öppna burken o kolla att fläkten snurrar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alternativt ett ESD-band kopplat till en jordad punkt, men tänk också på att datorn måsta ha samma potential (Spänningsförhållande, jordad den också på samma punkt som ESD-armbandet!)
Samma potential uppnår man genom att ansluta ESD-armbandet till en obehandlad del av datorns chassi.

 

Hmm, verkar enklare att använda tryckluft på burk än att hålla på så där med dammsugarmunstycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja. Det kan ju vara allt detta givetvis.

 

Jag känner igen symptomen exakt.

 

Är det så att datorn bara stendör, precis som man drog ur sladden? Går den inte att sätta på igen förrän du brutit strömmen helt? Alltså dragit ur sladden några sekunder eller trycker på knappen bak några sekunder?

 

Om detta stämmer så kan jag nästan garantera att det är nätagget.

 

Om det nu är nätagget bör du märka att datorn är igång kortare och kortare tid för att tillslut bara vägra starta.

 

Då får man köpa nytt.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kom på att det kan också vara kondensatorerna på moderkortet som kan ha tagit stryk. Om du inte vet vad de är för något, kolla in den här bilden: http://www.greencube.se/wp-content/uploads/2006/02/P2070252_edit.jpg

Om du märker att de är "bulliga" på toppen så är de uttorkade och måste bytas.

 

De fungerar som små reservoarer för strömmen, och eftersom strömmen varierar ganska kraftigt ikring processorn, och om den dessutom är dammig och därigenom blir varm förbrukas mer ström, går mer ström igenom kondensatorerna, blir dessa även varma och då blir de uttorkade med tiden.

 

Om du dessutom ser att de där kryss-spåren på toppen har spruckit och du ser en brunaktig substans har de med största sannolikhet torkat ut

 

 

De blir att fungera som så tryckkokare. De har ett hölje av aluminium, och en botten i gummi, vilket innebär att de inte blir jätte-täta när ett högt tryck uppstår i kombinationen värme/fukt. Fukten kommer ifrån elektrolyten som fungerar precis som syran i ett batteri; Den lagrar elektricitet. Uppbyggnaden hos en kondensator är ganska enkel egentligen. Den består av vaxat papper som direkt isolering mellan två aluminiumfolier som är lindade ovanpå varandra, med vaxat papper emellan, och då med elektrolyten som fungerar som ledare mellan dem som laddas med elektricitet, och därmed har man funktionaliteten av en kondensator.

 

[bild bifogad 2009-01-23 07:35:43 av 4c3T]

1117344_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklaste vid ett sådan fel är självklart att köpa ett nytt moderkort, men är man nöjd med det kan det också vara bra att låta någon du känner (till) hjälpa dig med att löda bort och byta ut dessa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar finnas lika många svar som det finns användare... Själv hade jag gissat på att hårddisken håller på att kärva igen... Känner igen det beteendet (ungefär) från när mina gamla hårddiskar pajat. Men då var det ett fult ljud från hårddisken samtidigt som datorn misslyckades med att boota, så den började om igen och igen... Kunde ju vara intressant att höra vad felet var, om du kommer på det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vår bärbara gjorde likadant. Jag slog på och den slocknade. Begrep inget.

 

Men efter någon dag så testade jag ta loss batteridelen och sätta dit den igen. Det verkade som inte batteriet laddades upp förrän efter denna manöver.

 

Har fungerat sedan, krånglar den så testar jag använda samma metod.

 

Antagligen hade den stått oanvänd för länge och batteriet blivit för lågt laddat. Jag kör mest med den "vanliga pc:n", den är bekvämast jobba vid.

 

Eller så är det något annat som spökar.

Så jag spar de svar som kommer på denna fråga.

 

Tack Limneson och alla ni som svarat!

 

Trevlig Helg!

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Börja med att rensa processorfläkten och framförallt kylflänsen. Fungerar det ändå inte köp ett nytt nätaggregat.

 

Jo det ska vara en hel vetenskap att ta bort damm på grund av statisk elektricitet, själv plockar jag helt enkelt av både fläkt och kylfläns och gör rent men ser till att inte röra kylpastan på varken processorn eller kylflänsen. Sen skruvar jag tillbaka med kylflänsen i samma läge som innan. Har gjort så här många gånger utan att använda ny kylpasta. För mig har det fungerat.

 

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

 

* Man kan lära sej mycket om en kvinna genom att bli asfull med henne.- Tom Waits*

 

 

[inlägget ändrat 2009-01-23 16:35:03 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att göra som du gör utan att ta bort den gamla kylpastan REKOMMENDERAS INTE eftersom processorer tenderar att bli mycket varma, och då måste ett tunnt lager med kylpasta ligga över hela CPU:ns aktiva kyl-yta.

 

Föreställ dig att du tar en kniv och trycker igenom toppen på en tändsticka (Svavlet) så att en liten skålformad del (från insidan) ramlar loss. En klick kylpasta i ungefär samma storlek, kanske något större, MEN INTE FÖR MYCKET för då fungerar pastan som ett värmeelement och man får onödigt höga temperaturer, vilka kommer att stiga med tiden vartefter kylpastan torkar ur till en väldigt stel, men otroligt kletig substans, så en väldigt liten klick i mitten av kyl-ytan blir alldeles kanon, och sedan sätta fast CPU: n utan att vicka den så att kylpastan blir utsmetad, för vitsen är alltså att man låter spännarmarna på kylflänsen, och temperaturerna sköta jobbet med att sprida ut kylpastan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, och nu talar du liksom om en gammal AT-dator (Alltså, inte ATX) där man fortfarande hade 230V-brytare i frontpanelen.

Dagens ATX-datorer har en ruskigt liten brytare som det flyter kanske en halv milliampere igenom och en spänning på 5V.

 

Det är inte ens en sluten krets efter "tillslag", utan den är momentan som det heter (Tillfällig kontakt).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att göra som du gör utan att ta bort den gamla kylpastan REKOMMENDERAS INTE

 

Det fungerar utan ny pasta i många fall om du sätter dit flänsen på samma sätt igen. Om jag inte har någon kylpasta så provar jag med den gamla och det fungerar i de flesta fall. Det är inte raketvetenskap det här med kylpasta. Om jag sätter dit ny pasta så torkar jag av kylfläns och processor noga med vanligt hushållspapper. Inte använder jag något speciellt rengöringsmedel såsom kemisk bensin eller nå't. Inte rekommenderat det hellre men det skiter jag i för det fungerar.

 

så en väldigt liten klick i mitten av kyl-ytan blir alldeles kanon, och sedan sätta fast CPU: n utan att vicka den så att kylpastan blir utsmetad, för vitsen är alltså att man låter spännarmarna på kylflänsen, och temperaturerna sköta jobbet med att sprida ut kylpastan.

 

Varför är det ett jämnt lager på HELA processorytan på en ny processor då? Bara en plastfilm att dra av.

 

Krångla inte till det! *skratt*

 

Bosse

* http://bosse.bloggar.nu

 

* Man kan lära sej mycket om en kvinna genom att bli asfull med henne.- Tom Waits

 

[inlägget ändrat 2009-01-23 20:54:41 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tryckluft på BURK???

Är ni gjorda av pengar eller? ;)

 

Kompressor ska det vara! (obegränsat med tryckluft för 500 spänn, typ 700 med nödvändiga tillbehör).

 

 

Tjejer som har datorer SKA inte använda hårsprej. Hårsprejet (som "tryckluft på burk") kortsluter datorn. Jag har faktiskt råkat ut för en sådan tjej en gång i tiden. Det var ingen större fara, hon kortslöt bara sin egen dator..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är det ett jämnt lager på HELA processorytan på en ny processor då? Bara en plastfilm att dra av.

 

Tja, jag har glömt namnet på "skiten", men det påminner om tuggummi man kan hitta under parkbänkar.

 

Enligt CPU-tillverkarna, både AMD och intel, så ska dessa torkade tuggummin vara "bra" på att föra bort värme från CPU.

 

Fungerar kanske dom gör, dessa "tuggummin", men en liten droppe "arctic silver" eller liknande, funkar antagligen betydligt bättre..

 

Köpte "Arctic Silver II" typ 2001. Har kvar nästan allt. (En droppe som sagt!) Om jag hittar "sprutan", funkar pastan fortfarande tro??

I nybygge alltså..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar kanske dom gör, dessa "tuggummin", men en liten droppe "arctic silver" eller liknande, funkar antagligen betydligt bättr

 

Har alltid använt den som sitter från början. Ännu en gång, varför krångla? Pastan sitter ju där utan att man behöver göra något utan bara dra av plastfilmen. Pastan kan inte vara av undermålig kvalitét när den sitter där som original. Om processorn nu skulle hålla några grader högre med denna pastan så gör det varken från eller till.

 

Är inte din gamla pasta stenhård så fungerar den.

 

Men var och en gör som den tycker är lämpligast, bara datorn snurrar på utan problem. Jag fösöker bara tala om att man måste inte alltid följa instruktionsboken till punkt och pricka om man inte råkar ha någon pasta liggande.

 

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

 

* Man kan lära sej mycket om en kvinna genom att bli asfull med henne.- Tom Waits*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske uttryckte mig oklart:

Det som "sitter på" kylflänsar, påminner mer om pasta. (makaroner, lasagna, spaghetti, mest som tuggummi... Al dente..)

 

Det som är "kylpasta" som säljs "löst", är mer eller mindre som "dressing". Dvs. tjockflytande "sirap". Arctic silver är ungefär som sirap. I konsistensen alltså.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge den inte blivit utsatt för "slitage", som i att den värmts upp och växlat i temperatur under samma förhållanden som om den vore applicerad mellan en komponent och kylare, så bör den hålla sig i många år.

 

Bästa sättet är att förvara den svalt, dock inte i frystemperatur eftersom den kan frysa sönder, precis som färg kan göra. Det blir liksom sprickbildning och iom det som klumpar i massan. Ungefär som man försöker frysa ner en frukt eller grönsak som består av mycket vatten. Men, det beror nog också på vad det är för kylpasta också. Har aldrig varit med om det, men har heller inte haft någon anledning till att ens testa eller behövt frysa något sådan utan alltid haft sånt liggandes i någon låda i normal rumstemperatur.

[inlägget ändrat 2009-01-24 01:16:40 av 4c3T]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen erfarenhet av den där "nya" typen av kylpasta som följer med boxade processorer, men jag kan tänka mig att den är speciellt framtagen för att (nästan) vem som helst ska kunna montera kylaren, utan att det blir för mycket eller för lite.

 

En sak som jag nästan kan garantera är att man får temperaturskillnader mellan "original-pastan" och pastor som t.ex. Artic Silver, eller varför inte "Liquid Metal Pads" eftersom det är tunnare och leder värmen betydligt bättre.

 

Jag har ännu inte vågat mig på "Liquid Metal Pads" eftersom de "bränner in", och jag vill inte hålla på och kladda med inbränd metall i min 300-kronors heat-pipe-kylare med krom/koppar-botten. Där använder jag Arctic Silver 5 och jag får en "idle"-temperatur på 36 grader på min P4 Northwood (512 kb cache) 3,2 GHz CPU, och som högst 46 grader i typ krävande spel.

Självklart är det mycket som spelar in hur det ser ut i lådan. Jag har fn. 1 st 120x120-fläkt som kyler hårddisken, samt även tejpat igen alla onödiga ventilationshål som stör luftflödet. I dagsläget har jag inte brytt mig om att göra nåt speciellt eftersom jag så småningom ska byta låda, eller dator allt som allt. Då ska jag verkligen göra en storsatsning på att styra luftflödet exakt rätt, så att man på så vis kan dämpa ljudnivån, och givetvis använda så mycket heatpipes som möjligt, men ändå ha väldigt god ventilation eftersom de är riktiga värme-svin egentligen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...