Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dum tv-info!


Gäst

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag ska nu spy galla!

 

Denna gallan tömmer jag över hur programinfon är presenterad på viasats kanaler i Telias digital-tv. Två tryck på info-knappen visar vad programmet handlar om. Eller program på vilken kanal som helst 24 timmar framåt. Vad som retar och stör mig är att det på viasats kanaler 3, 6 och 8 inte står vad det specifika avsnittet handlar om och inte heller om det är avsnitt 2 av 10 t ex. utan bara allmänt om vad det är för typ av serie.

 

Så nu har jag tömt! *skratt*

 

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, samma problem finns väldigt ofta bland olika TV-kanaler.

Inte bara viasats. Och inte bara på telias "digital-tv"..

 

Boxer (kanalerna i boxerpaketet) är det samma sak med.

"Allmän information" om programserien typ. Inte om specifika avsnitt.

 

Tämligen dåligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja du, de där vet jag inte hur mycket Telia är att klaga på egentligen. Verkar vara ett systemfel från första början.

 

I mitt enkla tycke ska programguiden-system, EPG, vara så snabbt att man i princip ska kunna klicka på Info-knappen och få upp vilken låt/artist det är som spelas på MTV. Riktigt så är det inte dock.

 

Inte heller klarar de av att hantera programändringar. De verkar läsa av tablån från ett veckomagasin med TV-tablå. Det vill säga, det verkat som om de ungefär en gång i veckan får programinformation till centrala systemet som sedan distribueras ut via de olika kanalerna. Sportprogram som drar över tiden? Inte en chans.

 

Mängden information verkar även vara starkt begränsad. C+-kanalerna, via Canal Digital satellit, saknar avsnittsinfo för serier men även vem som regisserat en film och originalnamn, självklara detaljer tycker jag. Dock - tar man upp deras TextTV så finns det där. Gamla TextTV har mer information, bättre information....

 

sjukt.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte heller klarar de av att hantera programändringar. De verkar läsa av tablån från ett veckomagasin med TV-tablå.

 

Så har jag också tänkt.

 

Det märktes tydligt häromdagen hur de gör i tv 6 när det gäller hallåan mellan programmen på kvällen. Han är inspelad i förväg för dom hade blandat ihop blocken av hallåaprat och sände identiska två gånger efter varandra. Han sa alltså att "nu börjar detta programmet" på exakt samma sätt som i föra breaket men nu var programmet ju slut. Likaså pratar han ibland över sina typ 0:27 min och blir avsnoppad mitt i sista meningen för då börjar programmet.

 

Vad gäller storleken på informationen så kan inte det vara något problem för svt, kanal 5 och kanal 9 har ju utförlig info, t om så man ibland får scrolla till nästa sida.

 

Mängden information verkar även vara starkt begränsad. C+-kanalerna, via Canal Digital satellit, saknar avsnittsinfo för serier men även vem som regisserat en film och originalnamn, självklara detaljer tycker jag. Dock - tar man upp deras TextTV så finns det där. Gamla TextTV har mer information, bättre information....

 

Hur har du det med svt via satellit? Är programinfon lika komplett som via telia? Kunde vara intressant att veta.

 

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

 

[inlägget ändrat 2009-01-22 09:23:13 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det som jag blir galen på är när boxen har hängt upp sig och visar vilket program som visade för 8 timmar sen.

 

/Jonas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SVT i marknätet har oftast samma info om program som finns på deras TextTV.

Via satellit trunkeras ofta texten men är i stort sett samma. Det verkar som om de sparat på bandbredd (!) via satellit, färre antal tillåtna tecken.

 

 

Tittar man på infon om C+ pogram via marknätet så kan det där ofta finnas lite mer info än via satellit, såsom vilket avsnitt det är. Med andra ord, via marknätet är infon lika seg men aningen mer komplett än via satellit upplever jag.

 

Detta enligt undersökning av mig för kanske 6-8 månader sedan, kan upprepa den senare idag och se vad det ger.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsofts mediacenter har en väldigt bra programtablå. Två veckor i förväg, hyfsat "djup" info om programmen, och ibland till och med "betyg" på långfilmer etc. (stjärnor, fyra tror jag är max).

 

Någon som fått igång EPG, dvs "normal" EPG på en HTPC?

(Inte för att det behövs, men kunde vara skoj om det funkar.)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...