Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

UNC-sökvägar över VPN


MrB

Rekommendera Poster

Har hittat liknande trådar om mitt problem men ingen fullträff.

 

En dator som ansluter till en server 2003 över VPN (gateway to gateway-VPN) kan mappa upp utdelade enheter genom att man skriver \\ip-adress men ej genom \\servernamn

 

Jag har angivit 2003-servern som DNS-server hos klienten på andra sidan tunneln. Varför kan jag bara komma åt resurserna genom IP-adressen?

 

[inlägget ändrat 2009-01-21 16:21:52 av MrB]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gissning är att ni/servern använder det där NETBIOS för att hitta datorer efter deras namn. NETBIOS fungerar endast i loklt nätverkssegment. Det ni behöver i så fall är en riktig namnuppslagningstjänst, DNS. (Fast jag vet egentligen inget om Windows 2003)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Namnupplöser den korrekt då? Om du kör ping SERVERNAMN - funkar uppslaget där?

 

Nej inget svar på servernamnet men på IP-adressen.

 

En gissning är att ni/servern använder det där NETBIOS för att hitta datorer efter deras namn. NETBIOS fungerar endast i loklt nätverkssegment. Det ni behöver i så fall är en riktig namnuppslagningstjänst, DNS. (Fast jag vet egentligen inget om Windows 2003)

 

Mycket möjligt, DNS-tjänsten är visserligen igång i servern men det kan ju ha något med detta att göra.

 

Förresten glömde jag att säga att klienten inte är medlem i domänen och ska inte vara det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Namnupplöser den korrekt då? Om du kör ping SERVERNAMN - funkar uppslaget där?

 

 

Nej inget svar på servernamnet men på IP-adressen.

 

Då har du ju ingen fungerande namnupplösning = omöjligt att mappa på namnet. Fixa det eller lägg in statiskt i hosts/lmhosts-filerna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten glömde jag att säga att klienten inte är medlem i domänen och ska inte vara det.

 

Hm... Ursäkta om jag låter lite dryg nu... speciellt när jag inte har några vettiga svar til dig.... Men ordet domän här är ju lite olyckligt.

 

Om du menar att den inte är med i en "Windows-domain" (för gemensam inloggning och annat jox) så borde inte det spela någon roll. Du borde kunna nå maskinen oavsett.

 

Om du menar att den inte är med i något "Domain Name System" (DNS) , ja då är vi något på spåret.

 

Tyvärr har jag ingen koll på hur man konfigerer Windows-servrar, så jag kanske inte är mycket till hjälp.

 

Men jag kom på en grej till att fundera på. Finns det några brandväggar aktiverade längs vägen? DNS skickar väl sina frågor på port 53... UDP (och kanske TCP)?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...