Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
arash82

Starta nytt Internet Cafe

Rekommendera Poster

Hej!

Jag går omkring och funderar på att starta ett nytt internet café. Jag sitter nu och planerar och skriver en affärsplan och försöker ta reda på vad jag ska ha för mjukvara/hårdvare; vilka krav som sätts på lokalen; vad jag ska ha för debiteringssytem och försäkring, och hur jag ska inreda stället osv.

Jag tänkte fråga om det finns några som har tidigare erfarenhet, och som i så fall skulle kunna bjuda på lite tips och erfarenhet. Vilka är de klassiska misstagen som man inte tänker på?

Tack på förhand,

Arash

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många personer använder internetcafé för att spela datorspel. För samma pris som att köpa ett nytt spel i månaden kan man spela många timmar vid nya spel på ett internetcafé.

För att locka gamers (som förhoppningsvis sitter länge vid datorerna)

- Ha en säkerhetslösning så spelare inte blir av med sina spelkonton i ex wow

- Ha datorer som har bra prestanda, fin grafik och bra ljud. (gärna möjlighet till hörlurar med mic)

- Ha ett bra utbud av spel

Om möjligt skulle du kunna ha en uppdelning mellan speldatorer och vanliga surfdatorer då kraven och priset för dessa skiljer sig.

På denna sida hittar du litteratur som kan hjälpa dig i ditt entreprenörskap

http://www.foretagande.se/Starta-eget-foretag/View-all-products.html

Har du inte tidigare varit i kontakt med eget företagande kan jag rekommendera att du läser Björn Lundéns bok, Starta & Driva Företag. Den ger många tänkvärda råd och tipps inför oundvikliga beslut.

Lycka till

/Jetmoon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag tycket det är viktigt att datorerna "bara funkar" direkt när man sätter sig vid dem, så att man inte möts av "norton internet security uppdate" exempel vis, samt att dem vanligaste programvararna redan är instalerade och uppdaterade.

Exemeplvis: msn messenger, windows media player, adobe acrobat reader, microsoft office mm, så att men inte kunden/andvändaren behöver sitta och försöka fixa sådant själv.

Betalar jag för att få sitta vid en dator låt säga 30 min vill jag kunna andvända mina 30 minuter till att göra det jag nu vill, utan att behöva instalera något för att det ska fungera:)

jag håller med jetmoon att det kan vara praktiskt att dela upp datorerna i olika klasser, så som surf datorer och spel datorer, och ha en fysisk delning av dessa så att inte spelarana ska störa dem som surfar. det beror ju lite på vilken konsumentgrupp det hela riktar sig emet, men säg att du vill fånga dem lite äldre så skulle jag nog göra det, för jag vet inte hur roligt det skulle kännas för "gunnar 57" att sitta och surfa med 15 "galna" gamers runt om sig...

sen så ska man väll även sätta upp lite regler, men inte vara för hårda med dem och hellre vara trevlig och berätta snällt än att komma fram till spelarna och säga " håll käften ungar, det finns grannar som klagar" , då känns det som att man riktigt "dödar" stämningen som ungdomar (inklusive mig) kan få när dem "LANAR" med varandra...

om du riktar dig till gamers så krävs det även lite hyggligare utrustning än om man bara ska andvända datorerna till surfing, det gäller väll att hitta en balans mellan pris/prestanda, och den går väll lite olika beroende på vad det är för spel som kommer spelas...

tangentbord och speciellt mus tycker jag man ska kosta på lite, visst man behöver inte köpa det dyraste tangentborden och mössen som finns men heller inte det sämsta, då tror jag inte det blir så populärt att spela på datorerna:thumbsdown:

det du skulle kunna göra, vilket brukar kunna bli populärt är att du anordnar så kallade nightgib's, altså att du ahr öppet över natten och att folk får boka in sig på det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tack för svaren.

Jag kommer främst att rikta mig mot spelare, och hade tänk skaffa en uppskö av spel i monsterdatorer.

Tänker du något speciellt när du pratar om säkerhetslösning? Hade tänkt skaffa SmartLuanch 4 för att sköta allt.

Något jag kom att fundera på. Hur kommer det att funka med alla datorer och internetspel då datorerna ligger bakom brandvägg. Behöver göra något speciellt för att undvika lagg?

Edit: Och hur funkar det med alla spel och deras kopieringsskydd? För inte kan väl folk hålla på och byta skivor hela tiden.

[inlägget ändrat 2009-01-21 18:05:17 av arash82]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

för det första behövs en ganske saftig internet uppkopling, beroende på hur många datorer du tänkt ha, men en 100/10 eller 100/100 mbit/s lina är nog att föredra, adsl känns inte relevant då det inte har någon hög upptanknings hastighet och det skulle helt enkelt inte gå att dela på dem 1 till 3 mbit/s man kan få via adsl.

sen så behövs det ju även lite kraftigare router som har en bra throught put samt klarar av att hålla i flera anslutningar samtidigt, utan lagg mm.

nu är jag inte expert på nätverksutrustning men troligen så går det inte att köpa en D link DL-524 router för runt 499:- och koppla till en billig 16 portars switch, det kanske fugnerar sådär, men inget seriöst altenativ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr är nog tjuvens fantasi större än vad min är i detta fallet fast man kan tänka sig att en säkerhetslösning innehåller

system där endast viss personal kan installera program, plombera de usbportar som inte används, skydd mot hårdvaruloggers, m.m.

/Jetmoon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Datorerna behöver ju inte vara åtkomliga fysiskt av användarna...

Jag har redan kollat in denna lösning, men får det inte att fungera prismässigt då lokalen blir lite större.

Hade tänkt samla alla datorer i ett och samma ställe och sedan använda systemförlängare. Tänk då att jag skulle behöva förlänga minst DVI, USB och ljud/mikrofon för varje dator. Det kostar skjortan. De lösningar jag har sett är sisådär halvbra och kostar ett par tusen per enhet. Och sen vet jag inte hur pass mycket detta kommer att störa när man spelar i form av lagg.

Har du några konktreta förslag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
för det första behövs en ganske saftig internet uppkopling

Jag kollar på 1000mbit lösningar med prioritet i nätet.

...kraftigare router...

Riktiga cisco routrar gäller här. Hårdvarutips är iofs välkomna men jag hade tänkt mig mer hur det funkar om du ska ha 20 datorer som ska spela t.ex.

Hemma forwardar man ju t ex b.net porten till sin egen dator...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
men jag hade tänkt mig mer hur det funkar om du ska ha 20 datorer som ska spela t.ex.

Publika ip-addresser eller komplicerad setup med NAT/port forward till diversifierade portar beroende på PC/applikation/spel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...