Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Jetmoon

Vilken dator

Rekommendera Poster

Jag skulle behöva lite hjälp med att hitta en bra (men även prisvärd) speldator.

Gärna ett komplett paket med dator, skärm, tangentbord och mus.

Skriver inlägget eftersom jag inte längre har koll på den teknik och prestanda som behövs för att spela moderna spel.

Tack på förhand

/Jetmoon

[inlägget ändrat 2009-01-21 10:28:44 av Jetmoon]

Tråden flyttad till Datorbygge / konfiguration

//gästen - Moderator för Datorspel

[inlägget ändrat 2009-01-21 11:49:30 av //gästen]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Skriver inlägget eftersom jag inte längre har koll på den teknik och prestanda som behövs för att spela moderna spel.

Med enbart prestandan nu i åtanke kan vi nog utgå från att denna följer ungefär samma tidsschema som den har gjort förr genom åren, hållbarheten på prylarna är ungefär densamma nu som då. Så kan man naturligtvis göra en blunder och för ett givet belopp köpa fel saker som håller mycket kortare tid men även tvärtom, få in en fullträff och köpa t ex ett grafikkort som håller förvånansvärt länge.

En vanlig text från mig brukar lyda ungefär "budgetkort ett år, mainstreamkort två år, prestandakort tre år" men det ska inte ses ur ett svartvitt perspektiv utan gränserna är flytande. T ex Radeon 9700Pro från slutet av 2002 var en vinnare, det var det första kortet som fick stöd för det nya SM 2.0 i DX 9.0 och hade en prestanda som förvånade, smulade sönder Nvidias värsting Ti4600, och kunde fortfarande tre år efteråt hantera ett rykande färskt F.E.A.R från hösten 2005 – jag mätte fram en medel-fps på runt 40 i 800x600 och Medium. Inte så imponerande inställningar kanske men det viktiga här är att det gick utmärkt att spela det och det med bra flyt!

Våren året dessförinnan, 2004, och Far Cry var härligt med 9700Pro men inte lika kul på ett Ti4600 med dess avsaknad av SM 2.0 (vattnet blev otroligt fult med det kortet). Man kan säkert utgå från att den genomsnittlige datorspelaren, som köper ett grafikkort, så ett par år efteråt fortfarande har det kvar... och i den här jämförelsen var alltså köparna av 9700Pro de som hade träffat rätt medan Ti4600-ägarna inte fick lika god valör för pengarna.

Så här kan jag sitta och skriva och hålla på men hoppar över de efterkommande grafikkorten (när vinnaren istället blev GF6800 (SM 3.0) och förloraren Radeon X800 (SM 2.0B) då spel dök upp vilka som lägst krävde SM 3.0) och koncentrerar mig på dagens urval som väl ändå är det intressanta.

Idag saknar GeForcekorten fortfarande SM 4.1 medan Radeon kunde fixa detta redan innan det släpptes till användarna..! Nvidia måste ha varit så fokuserade på deras PhysX (i försök att öka prestanda) att övrig teknik har fått bli lidande. Nå, Radeon har sin motsvarighet Stream och dessutom SM 4.1...

Radeon fixar m a o DX 10.1 vilket säkerligen kommer visa sig bli ett vinnande drag även inför Windows 7 och DX 11 – många av funktionerna i DX 11 kommer att kunna accelereras även av DX 10.1-kort även om nu SM 5.0 inte kommer gå att accelerera.

Men oj vad långt det blev redan, jag bedömer det iaf som att det kommer vara tryggast att välja en dator med Radeon 4000-kort av lite grövre kaliber.

EDIT:

Här såg jag en intressant dator att utgå från...

http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10304

[inlägget ändrat 2009-01-21 18:36:49 av RN]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...