Benny C Posted January 21, 2009 Share Posted January 21, 2009 Hej Jag har ett litet problem som jag försökt lösa med LETARAD funktionen. Jag är inte främmande för denna funktion men jag får verkligen inte till det pga att det skulle behövas nästlade LETARAD funktioner i formeln. Problemet ser ut som följande: I blad 1 har jag ett sträng som talar om vilken vecka det är (v1, v2, v3 osv), dessutom finns där även medarbetarens namn. Till höger om veckans namn finns celler där det ska skrivas ut statistik från blad tv (statistiken är beroende på veckan) I blad 2 har jag en lista där jag sammanfogat 30 celler i kolumn A åt gången och skrivit v1 på dom första 30, v2 på nästa 30 osv. I kolumn B har jag en lista med namn och i kolumn C-->M har jag massa statistik. Vad jag nu vill är att den ska plocka information beroende på vecka i blad 1 och hämta denna information från blad 2 under korrekt vecka. Sedan ska den leta reda på namnet i blad 1 på blad 2 och enbart ta informationen från den raden och skriva ut detta. [bild bifogad 2009-01-21 09:25:37 av Benny C] [bild bifogad 2009-01-21 09:25:58 av Benny C] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Monshi Posted January 21, 2009 Share Posted January 21, 2009 Det där är nog inte ett bra sätt att arbeta. Slå isär den sammanfogade cellen och skriv in veckonummer på varje rad som start. Sedan undrar jag om inte en pivottabell kan sammanställa de data du önskar. Det är nog enklaste lösningen, bara du får grepp om hur Pivot fungerar. /T Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Benny C Posted January 21, 2009 Author Share Posted January 21, 2009 Hej Jag löste problemet på annat sätt. Antagligen finns det mindre komplexa lösningar men vad jag gjorde var följande: Jag slog samman v1 i A1 tillsammans med i C2 (namnet som klistras in i cellerna). Detta resulterade i att rätt vecka och namnet hamnar tillsammans i samma cell. (se bild för ytterligare förklaring). Sedan körde jag helt enkelt en vanlig letarad funktion på bladet där jag vill sammanställa statistiken och skrev... LETARAD(L23;'Rådata per v'!$B$1:$O$1600;3;FALSKT) där L23 också är en sammanslagning av vecka+namnet. Och som ni ser så gjorde jag då en letarad funktion över hela spannet där man kan klistra in information (från B1 till O1600). Långt spann men det funkade klockrent!! Tack ändå för tipset om Pivot tables... ska nog ta en titt på det samt lära mig lite VB script. Verkar vara rätt användbart det där. [bild bifogad 2009-01-21 23:02:05 av Benny C] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Monshi Posted January 21, 2009 Share Posted January 21, 2009 ne, det är en bra lösning det med. men ihopslagna celler av den arten gillar jag icke så mycket men är du nöjd... /T Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.