Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

datorn startar inte hela vägen


truber123

Rekommendera Poster

hejsan!

 

jag har ett problem, idag när jag kom hem från skolan så startade inte min dator. Utan jag kom bara till biosen, där jag kan välja mellan post och bios setup. Tydligen vad jag kommit underfull med så hittar dator inte min hårddisk, varför vet jag ej....

 

om jag väljar post så försöker den boota via dvd spelaren.. kan det vara så att min hårddisk har gått sönder eller dylikt? har kollat alla sladdarna (tror jag) och hårddisken verkar snurra och inga konstiga ljud från den vad jag vet.

 

Skulle vara hemskt tacksam för ett snabbt svar!

 

/MVH Charlie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är disken kopplad med SATA-kabel? För då kan det vara värt att byta kabeln. Jag tycker kontakterna på SATA-kablar brukar vara helt värdelösa; de börjar jämt glappa eller går sönder bara av att peta i dem med en fjäder.

 

[inlägget ändrat 2009-01-21 19:20:30 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har testat att byta SATA kabel nu och det gav inget resultat, kan det vara fel i kontaken på hdn eller på moderkortet? kostar det mycket att kolla upp de?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan det vara fel i kontaken på hdn eller på moderkortet?

Det är knappast troligt för dig utan är nog ytterst ovanligt, men icke desto mindre så är kontakten till en av mina SATA-diskar trasig. Jag råkade nämligen bryta sönder den, en sak som jag aldrig har lyckats med för de mera robusta kontakterna på PATA/IDE-diskar. Men disken funkar ändå – SATA-kabeln hålls på plats med en bit el-tejp som sambon placerade dit med sina flinka fingrar (skulle jag ha fortsatt att tjorva själv med mina falukorvar på händerna hade väl hela disken blivit knäckt på mitten och diskskivorna fallit ut och börjat snurra som tallrikar på golvet. Och antagligen funkar inte disken med skivorna snurrande ute på golvet ;-))!

 

Men istället för att fortsätta svamla så undrar jag om din hårddisk åtminstone hittas av bios? Vad händer om du i biosen väljer Load setup defaults och sparar och går ur? Kanske har den bara tappats bort av biosen, vilket då kan betyda att batteriet i moderkortet har tagit slut (blir i så fall ingen dyr historia alls utan det batteriet byter du enkelt själv)...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, hårddisken hittas inte av biosen och det händer inget vad jag vet om jag väljar "Load setup defaults". Går de att se visuelt om batteriet är slut? Hoppas att det är något så här simpelt : ) har inte råd att punda upp några laxa på att fixa den... Iallafall, om det nu är batteriet, vart är lättast att få tag i ett sådan batteri?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då hjälper det nog dessvärre inte med batteribyte. :( Jag hade hoppats på att bios ändå kände av disken och att den bara tappades bort när datorn slogs av. Batteriet är nämligen till för att hålla kvar inställningarna för bios även om datorn är avstängd.

 

Pröva koppla disken till nån annan port i moderkortet och se om det händer nåt. Lite knasigt ifall den är trasig när det väl ändå hördes hur den snurrade igång och det utan missljud...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat att byta och sätta in den i en annan port.. ingen skillnad, man börjar ju undra om det är något som gått sönder i hårddisken. konstiga är att jag stängde av datorn normalt och ingen hade rört datorn, och när jag kom hem så funkade den inte...

 

Kan de vara något när jag stängde av datorn som gjort att hårddisken fått en "stöt" eller något?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skrev förvisso "...hårddisken verkar snurra och inga konstiga ljud från den vad jag vet." men kanske låter den inte som den ska ändå..? Lyssna på några olika ljud under länken och se ifall nåt känns igen:

http://datacent.com/hard_drive_sounds.php

 

Systeryster och svågern var med om liknande då jag kom fram till att moderkortet i deras nätverksdator hade dött – kondensatorer kring processorn hade börjat bukta och ett par stycken även läcka i topparna. Här finns en sida med tips och hjälp om den saken:

http://www.badcaps.net/pages.php?vid=5

 

Kan de vara något när jag stängde av datorn som gjort att hårddisken fått en "stöt" eller något?

Nja, det är nog ingenting som du har gjort utan det har säkert bara uppstått helt utan vidare. Datorer går hux flux sönder, det är den bistra verkligheten.

 

[inlägget ändrat 2009-01-22 18:54:13 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har skickat tillbaka den till Komplett idag, och nej den lät inte överhuvudtaget, bara det vanliga surret. Får se om dem kan fixa den...

 

 

Tack så mycket för alla svar, uppskattas ska jag säga!

 

/MVH charlie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...