Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hårddiskfel eller inte


wipwip

Rekommendera Poster

hej

jag skulle vilja ha reda på hur man kollar hårddiskarna i biosen .jag har gjort det några gånger med suporten .men nu har jag ingen suport förutom er då . jag kommer inte i håg hur man gör.

skandisk i windows går inte att göra jag har bockat i båda två och då säger den till mig att starta om efter det så går det en stund och sen stanar den och då måste jag stänga av den på knappen, men som sagt i

biosen fick man svar direkt om de var failed eller inte.

och en sak till hur stänger man av muspekaren på en bärbar acer aspire 7720G för jag kör med en trådlös mus

mvh gösta

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Bäst är väl ändå att köra disktillverkarens diagnostikprogram.

 

Ta reda på, om du inte redan vet vad du har för hårddisk.

 

Ladda sedan hem rätt diagnostikprogram härifrån:

 

http://tacktech.com/display.cfm?ttid=287

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack

jag hämtade de och det säger pass är alltingen okej då eller

kan de vara fel på disken ändå

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej nu hoppas jag att jag kan posta detta inlägg. Du ska ladda ner Hdd health. Sen så gör du backup på alla datafiler email och kul sidor på nätet som du har hämtat t.ex. och alla kort mm. Sen ändrar du i setupen så att Hdd health kan läsa smart informationen från hårddisken. När du är inne i setupen ändra också så att datorn stängs av när den har nått en viss temperatur. Denna info finns under PC Health i ditt setup program. Det är lite olika på hur man kommer in i setupen och man kommer in i setupen när datorn startar. Jag trycker på ESC men ibland kan det vara nån av funktionstangenterna också. Gör inga andra ändringar än de jag skriver här om ingen annan datakunnig säger nåt annat som helst har sett setupen på din dator. Om man gör fel så kan datorn gå sönder i värsta fall eller så kan man bli av med ala filer. Det är därför du ska göra backup före om du är osäkert på hur man ändrar i setupen.

Här finns programmet hdd health.

 

http://www.panterasoft.com/

 

Du ska också sätta en lapp på datorn där du skriver upp värdena på spin up time . När spin Up time ändras så är datorn på väg att krascha. Gör då backup på alla filer du vill spara. Sen är det bara att använda datorn till att läsa cd och DVD mm eller att spela spel. Du kan förståss också byta ut hårddisken på en gång om du inte har nån annan dator också.

 

Den största orsaken till att hårddisken går sönder är värme och att spin up time ändras.

 

 

 

Men när hårddisken ny så kan det också vara ett fabrikationfel. När man har köpt en dator bör man ha den på några dygn för att kolla så att det inte är några fel på hårddisken. Jag körde scandisk och optimerade hårddisken ganska mycket första veckorna för att kolla om den var ok.

 

När man har bytt ut hårddisken några gånger så blir det ofta fel på kontrollerkortet. Lämna då in datorn till en som håller på med dataräddning. De i vanliga dataaffärer vet inte hur man ska göra.

 

Jag har skrivit en del om detta i forumet PC Support "Att bevara datafiler." Läs mera under den rubriken i det forumet. Jag har tänkt att kopiera den texten hit också men jag har inte kommit in i detta forum på några dagar.

/Maria

 

 

[inlägget ändrat 2009-02-23 21:45:11 av Maria E]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...