Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Licensfråga


MrB

Rekommendera Poster

Om jag har en Small business server 2003 med 25 klientlicenser och skaffar en extra Server 2003 std som ligger i samma domän, behöver jag köpa 25 klientlicenser till den också? Ursäkta min totala förvirring men jag har faktiskt ingen aning hur det fungerar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det fungerar så att Windows Server inte kräver klientlicenser. Dock kan vissa tjänster som du kör på din server kräva det.

 

Tillexempel så har jag en Windows Server 2003 med IIS på. Jag kan av naturliga själ inte köpa klientlicenser till denna för vemsomhelst på internet ska ju kunna surfa mot den.

 

Dock har jag en Terminal Server för administration. Till den har jag bara en klientlicens har jag för mig. Så man kan bara vara ansluten en åt gången för administration.

 

Jag tror det är så det fungerar för Windows Server normalt. Det är inte själva server operativet som kräver licenser. Utan tjänsterna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som händer med SBS:en är i alla fall att klienterna inte kan logga in på domänen om det inte finns tillräckligt med licenser. Det är väl antalet inloggade på domänen genom Active directory som är begränsat. Med det resonemanget borde jag ju inte behöva klientlicenser även till den andra servern?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag dammsugit microsoft.com och lyckades hitta det här:

 

"Du behöver INTE köpa flera CAL:ar (ClientAccessLicens) vilket är det som kostar pengar. SBS CAL:arna, täcker in ytterligare åtkomst till ytterligare Windows Server, Exchange Server och SQL server. Det här är nytt för den nya versionen SBS2003 R2. I tidigare versioner var man tvungen att förutom köpa en SBS CAL för varje person dessutom en Exchange eller SQL CAL ifall man hade kompletterat sin miljö med ytterligare Exchange/SQL system."

 

Fullständig text på denna länk: http://www.microsoft.com/sverige/smb/expert/sbs2003.mspx#OSAKERHET

 

Det passar ju mig alldeles utmärkt.

 

[EDIT]

 

Attans, nu blev jag tveksam igen. Jag har ju inte R2:an av SBS.

 

[inlägget ändrat 2009-01-20 16:24:26 av MrB]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering på frågan. Jag har fått svar från Microsoft och jag behöver inte köpa till extra CAL's. Detta gäller även den äldre versionen av SBS 2003.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock har jag en Terminal Server för administration. Till den har jag bara en klientlicens har jag för mig. Så man kan bara vara ansluten en åt gången för administration.

 

Varje server kan ta tre samtidiga administratörer utan att installera terminal server. Två "vanliga" och en på "console" eller "admin" som det heter nu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...