Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konflikt


Blekis ®

Rekommendera Poster

Jag vet inte om någon annan har lagt märke till det; men med tanke på alla icke dator-relaterade hårda ord som utväxlats nyligen: Surprise, Surprise - Det har varit *fullmåne* hela helgen ;=) Så var det avklarat, så kan man gå tillbaka till att *trasha* "moståndarnas" val av hård-vara istf hård-varans val av "motståndare" ;)

 

/PaleRider

 

 

*bloody.devil@penguigon*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, hur är det egentligen. Fungerar alla hårdvaror (pci, agp, etc) till pc-samtidigt!?

Eller är det som vanligt, dvs att man har tur om man kan matcha både hårdvara och mjukvara utan att något ballar ur. Enligt en ovetenskaplig undersökning har 2 av 3 pc-användare haft problem med sina pci- och agp-kort under det senaste halvåret. Restrerande kör out-of-the-box-me´office.

 

När skall pc bli mer kompatibelt?

 

Mr Karbas

 

[inlägget ändrat 2000-12-11 22:38:25 av Mr Karbas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Enligt en ovetenskaplig undersökning har 2 av 3 pc-användare haft problem med sina pci- och agp-kort under det senaste halvåret"

 

"Ovetenskaplig undersökning" ? Ha, får väl duga då ;-) Problem med agp/pci-kort beror enligt min ödmjuka mening till 98 2/3 % på klantigt skrivna driv-rutiner. Hårdvaran stressas ut från fabriken - PC säljer juh så förtvivlat bra - och användaren kan 6 månader senare förnöjt konstatera att dom nyaste drivisarna är helt ferpekta... Mac har väl samma kort i sina burkar i åratal ? Det klart att driv-rutinerna måste bli näst intill oslagbara innan det är dags för nästa kort ;-P

 

*"Bleading Edge" kräver upp-offringar*

 

/PaleRider

 

 

*bloody.devil@penguigon*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Ja, hur är det egentligen. Fungerar alla hårdvaror (pci, agp, etc) till pc-samtidigt!?

Ja visst funkar det,till,och med så bra att en överväldigande majoritet av världens datoranvändare valt att använda Windows och PC.

När skall pc bli mer kompatibelt?!!!??

När ska Mac bli kompatibel med något överhuvudtaget?Den är knappt kompatibel med sitt eget OP ens en gång,fel,fel,bomb bomb.Bank på internet går inte.Byt bank eller dator eller webbläsare.Uppgradera Op och hälften av alla program slutar att funka,dvs de få program med lite klass som finns till Mac.

 

/Asson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, är det inte så att de flesta windowsanvändarna i världen får "fabriksmonterade" hård och mjukvara. Problemen jag talar om är då man själv skall göra något. Problem att råka ut för:

- Windows hittar inte hårdvara.

- Windows envisas med att installera fel drivrutin.

- Då ena kortet fungerar, upphör funktionen av det andra.

- etc

 

Mr Karbas

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"- Windows hittar inte hårdvara."

 

Windows hittar väl hårdvara alldeles utmärkt?

 

"- Windows envisas med att installera fel drivrutin."

 

Aldrig varit med om -har du?

 

Däremot har det hänt att Windows "återfunnit" bildskärmen när jag bootat upp ibland för första gången vet inte riktigt vad det kan bero på -möjligt att skärmen inte är riktigt P&P kompatibel!

 

"- Då ena kortet fungerar, upphör funktionen av det andra."

 

Heller aldrig varit med om!

vet du att det är så eller hittade du på det bara så där?

 

 

 

 

Tally-Hoo!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"- Windows hittar inte hårdvara."

 

Gammalt skit. Kan också va nytt fast skit på samma gång.

Kast bort å köp nytt!

 

"- Windows envisas med att installera fel drivrutin."

 

Har hänt en gång med ett ljudkort, hadde drivrutiner för ett SB 128 Audio PCI men hade egentligen ett SB 128 PCI kort.

 

"- Då ena kortet fungerar, upphör funktionen av det andra.

- etc"

 

Gammalt skit som funkar med jumpers el. annat fel i hårdvaran mest troligt.

 

Jag hadde problem med hårdiskarna efter jag lade in CD-RW'n men det var PGA av att IDE kabeln var fel väg, heh...

 

------------------------------

I'm here to donate blood, someone elses...

His Divine Shadow {PHX}

http://PlanetDivine-Shadow.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att jag bara tränger mig på såhär, men jag måste bara besvara några av dina frågor.

 

1. "Windows hittar väl hårdvara alldeles utmärkt?"

 

Nej, för senast igår hade jag problem att få WindowsME att hitta ett USR Sportster 33k6 modem. Efter mycket "autodetectande" så gav jag upp och tvingade in det på COM1. Inte för att det fungerade bättre då. En ominstallation av WindowsME löste dock problemet. (Observera att jag inte kopplade ur modemet varken innan eller efter ominstallationen).

 

2. Windows installerar aldrig fel drivrutin.

 

Har du testat med ett D-Link DFE-500TX? Inte? Nej, jag märker det. Det har ett DEC Tulip 21143 (Nej, inte Intel 21143). Det följer med drivrutiner för det kortet på WindowsMEs installationsskiva. Tar den rätt drivrutiner för det? Nix. In med "Intel 21143" och låtsas som ingenting. Tog en stund att lista ut varför prestandan på nätet var fruktansvärt sunkig innan man kom på att den semikompatibla Intel 21143-drivisen hade lagts in istället för DECs.

 

3. Och sist men inte minst, du har aldrig varit med om att kort slutat fungera när du stoppat i andra?

 

Har du försökt köra 2 IBM 16/4 Token-Ring kort och ett RealTek 8139 i samma maskin? Det går säkert under vissa konfigurationer, men definitivt inte på den maskin vi försökte på. Helt omöjligt att få windows att köra igång båda TR-korten samtidigt som ethernet-kortet. Observera att det var utan några IRQ-konflikter. Nåja, en Linux-installation löste det problemet.

 

"vet du att det är så eller hittade du på det bara så där?"

 

Något säger mig att Mr Karbas inte ljuger om dessa påståenden.

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

"- Då ena kortet fungerar, upphör funktionen av det andra."

 

Låter som en typisk IRQ konflikt tycker jag.

Har varit med om att vissa kort ej tillåtit att man ställer om IRQ utan de ligger och konfliktar. Har hjälpt att ibland flytta runt korten lite, och installera om dem..

Men vad man gör om IRQerna tagis slut vet jag ej.. de bara skrattade åt mig på datorbutiken när jag ville köpa fler och hänvisade mig till telia, men jag har inte fått nåt svar därifrån än. Dålig service tycker jag.. det var ju ändå ett år sen snart....

;-)

 

/E

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Per Larsson;

 

 

"2. Windows installerar aldrig fel drivrutin"

 

Errhh?? när i h-e har jag sagt det?

Har du *läst* mitt inlägg??

 

Jag sa att *JAG* inte varit med om det!!!

 

Vore bra om du kunde läsa inläggen innan du besvarar dom!

 

 

 

 

Tally-Hoo!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ber om ursäkt. Förhastad slutsats. Men om det aldrig hänt Mr. Karbas, varför skulle han då påstå det?

 

/per

[inlägget ändrat 2000-12-12 13:35:42 av Per Larsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

"2. Windows installerar aldrig fel drivrutin.

 

Har du testat med ett D-Link DFE-500TX? Inte? Nej, jag märker det. Det har ett DEC Tulip 21143 (Nej, inte Intel 21143). Det följer med drivrutiner för det kortet på WindowsMEs installationsskiva. Tar den rätt drivrutiner för det? Nix. In med "Intel 21143" och låtsas som ingenting. Tog en stund att lista ut varför prestandan på nätet var fruktansvärt sunkig innan man kom på att den semikompatibla Intel 21143-drivisen hade lagts in istället för DECs."

 

Ungefär samma sak har jag varit med om, med ett inbyggt nätverkskort. Windows föreslog ett intelkort, så trodde jag naturligtvis att, jo det är säkert ett sån´t, och allt verkade funka, förutom att jag inte kom åt nätverket.. tog en stunds letande efter kabelbrott mm tills jag började fundera.. och se, det fanns en annan drivrutin att installera som faktiskt funkade...

Jag antar att det inte bara är "Windows" fel, utan det kanske även är hårdvaran´s fel, som säger till datorn att den är något den inte är...

 

/E

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Men om det aldrig hänt Mr. Karbas, varför skulle han då påstå det?"

 

Förstås, men varför skulle han inte påstå det?

Detta är ju datorkrig och ammunition är dyrbar.

 

------------------------------

I'm here to donate blood, someone elses...

His Divine Shadow {PHX}

http://PlanetDivine-Shadow.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

>Har du försökt köra 2 IBM 16/4 Token->Ring kort och ett RealTek 8139 i samma >maskin?Det går säkert under vissa >konfigurationer, men definitivt inte >på den maskin vi försökte på

 

Jag har för mig att IBM:s kort använde minnesmappning på ett ganska stelbent sätt vilket också ställde till det om man inte byglade rätt och använde precis rätt drivrutin..

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...