Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

köpa stationär "spel"dator


Gullikan

Rekommendera Poster

Hej!

Sönerna på 10 och snart 13 vill ha en bra dator att spela och surfa på. Ví var inne i den lokala databutiken och rekommenderades en dator, Acer med följande:

* AMD Phenom 9550 Quad-Core 2,2GHz processor

* 4096 MB DDR2 RAM

* 2X640GB hårddisk

* DVDRW

* ATI Radeon HD3850 1024MB grafik

* Modem 56K, Nätverk 10/100/1000

* Tangentbord + Mus, HDMI, DVI

* 7,1 Kanalers Ljudkort

* 6xUSB2.0, 2xPCI, 1xPCI-Express, Firewire

* Windows Vista Home Premium, MS Works

* 1 års garanti

 

Jag kan inte bedöma om det verkar vara en vettig dator för oss. Jag är väldigt tacksam om någon vill hjälpa mig!

/Gullikan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den fungerar att spela på, inget snack om den saken, men bara ni inte betalar för mycket för den för det ser ut att vara en konfiguration som stått i butiken uppåt ett år eller så... :P Grafikkortet exempelvis har aldrig varit avsett som nåt annat än mellanklasskort redan då det släpptes – för snart sagt 1.5 år sen.

 

Processorn Phenom 9550 fyller snart ett år, och även om den nu faktiskt fungerar väl att spela på, så finns det idag en hel del vassare Phenomprocessorer (fanns f ö ännu snabbare redan då). Detta sagt så att ni är lite medveten om vad det egentligen är för dator ni betalar för (det är alltså inte frågan om något prestandamonster, om än en duglig spelburk för mellanhöga grafikinställningar).

 

Grafikkortets ålder till trots har det ändå, till skillnad från Nvidias konkurrentkort, fullt hårdvarustöd för DirectX 10.1 som finns inbakat i Service Pack 1 för Vista (OS:et som datorn väl kommer levererad med).

 

Det är kort sagt alltså en okej maskin som får min :thumbsup:så länge priset är det rätta d v s tämligen lågt..!

 

[inlägget ändrat 2009-01-18 22:55:23 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, vilken tur att man kan få lite hjälp här...

 

Vi var inne i höstas i butiken och då hade de en dator med exakt samma innehåll men lite annorlunda design för 8250:-. Nu tittade vi på hemsidan och då kostar den 9000:-. Är det ett vettigt pris?

 

Är det någon som har förslag på vad man kan köpa och var? Jag tänkte att det var bättre att handla av en liten butik lokalt än att gå till de stora kedjorna eftersom jag hört att det kan vara svårt att få hjälp om inte allt fungerar sedan.

 

De vill ha en dator som känns ok ett bra tag men samtidigt får den inte kosta hur mycket som helst. Barnen håller på och samlar pengar och det får inte ta en evighet innan de lyckas få ihop till sin efterlängtade dator!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara så att jag förstår rätt: är det idag eller först längre fram i tiden när pojkarna har sparat ihop lite mer som datorn är tänkt att inhandlas? För om inköpet kommer ske först senare är det lika bra att vänta med den här diskussionen och ta den då istället. Detta eftersom utvecklingen går så fort som den gör – beräkningskapaciteten i datorer fördubblas fortfarande var 18:e månad ungefär (och har alltid gjort det)...

 

Nu tittade vi på hemsidan och då kostar den 9000:-. Är det ett vettigt pris?

Nu vet jag inte hur erbjudandet ser ut i övrigt (ingår skärm, tangenbord m m?) men om priset gäller enbart för själva datorn lät det i alla fall alldeles för dyrt – även om summan inkluderar Vistalicensen också..!

 

Här finns aktuella priser på stationära PC:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v390

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inköpet är tänkt att ske så snart de får ihop pengar. De har samlat ett tag men behöver förmodligen lite mer. Det beror också på vad en vettig speldator kostar.

 

Det som ingår är det som jag skrivit med - tangentbord ingår men inte skärm.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

beräkningskapaciteten i datorer fördubblas fortfarande var 18:e månad ungefär (och har alltid gjort det)...
Det är antalet transistorer som får plats på ett chip som fördubblas, kan iofs betyda att beräkningskapaciteten ökar.

-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är antalet transistorer som får plats på ett chip som fördubblas,

Ah just det, tack för rättelsen och påminnelsen! :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag söker en del på nätet, tex. på komplett.se och reagerar över att datorer i liknande prisklass som den jag såg i butiken har mycket mindre hårddisk. Varför kan det skilja så?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ha två stycken 640GB stora hårddiskar är väl inte så vanligt, och behövs ju inte för spel och surf, utan det är nog bara om man antingen laddar ner väldigt mycket filmer eller håller på med filmredigering som man behöver så mycket. Om man nu vill ha så mycket hårddisk så är det ju lätt att komplettera med en själv, Samsung har en 640 GB hårddisk för från 680 kronor enligt prisjakt.

 

Sedan kan ju hårddiskar vara olika snabba eller ha olika ljudnivåer som gör att priset blir olika för samma storlek.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inköpet är tänkt att ske så snart de får ihop pengar. De har samlat ett tag men behöver förmodligen lite mer.

Tackar såklart för poängen! :) Inte säkert att de kommer att behöva så mycket mer(?) Nedan kommer tre exempel för 6000, 7000 respektive 8000kr som alla går att spela på utan problem. Exempelvis har samtliga datorer moderna grafikkort ur tre olika prestandaklasser: budget, mainstream respektive prestanda. Alla har bra mängd minne för spel och är utrustade med dual core-processorer av varierande styrka.

 

6000kr:

http://aztech.se/index.php?act=viewProd&productId=32

Fungerar för spel.

 

7000kr:

http://aztech.se/index.php?act=viewProd&productId=48

Bra för spel.

 

8000kr:

http://aztech.se/index.php?act=viewProd&productId=35

Mycket bra för spel.

 

Av dessa föreslår jag att i så fall välja mellan alternativen för 7000-8000kr d v s de två sista, inte bara med tanke på den längre hållbarheten, utan även för att första datorn levereras med Vista Basic istället för Vista Home Premium.

 

P.S. Hårddisken är av sekundär vikt för om det ska flyta bra i spelen men 320GB kan iaf innehålla väldigt många spelinstallationer. :D

 

[inlägget ändrat 2009-01-20 04:47:49 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...