Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fel vid DVD bränning.


dLux!

Rekommendera Poster

Hejsan.

 

Har ganska stora broblem med min dvd bränning. blev tvungen att köpa en ny dvd brännare, den gamla dog helt enkelt. Köpte en Samsung SH-223F SATA. Använder Nero för att bränna. Jo nu är problemet det här. Bränningen går väll relativt smärtfritt, bufferten kan droppa då och då ända ner till 30%, går sedan upp igen men bränningen går igenom. Men,

 

1. När jag väll sätter i skivan i dvd spelaren snurrar den ett tag, hackar sig fram, snurrar lite till och sen står det "No Disc". Sätter jag i den i datorn hittar den ingenting på skivan. Den är tom helt enkelt efter bränningen.

 

2. Sätter i skivan. Den går igång, funkar fint, tills den börjar närma sig den sista halvtimmen, då börjar den hacka, slutar läsa, hoppar fram osv.

 

Vissa fungerar helt felfritt, men nu på senaste funkar nästan ingen av skivorna. Jag har testat att sätta ner bränningshastigheten, men det hjälper inte. Brände nyss några skivor för att testa. Ena filmen hittar den inte, den andra går igång och verkar inte vara några problem med, förutom att dvd spelaren fick kämpa lite för att få igång den. Och den tredje va "tom".

 

Dvd spelaren är inte den bästa, men vanliga orginal filmer och skivor går igång utan några besvär. Och mycket äldre brända skivor har inga problem heller.

 

Var ligger felet? Nero? Brännaren? Skivorna? Något annat?

 

Använder asså en Samsung Sh-223F, Nero 9 och TDK DVD-R 1-16x skivor.

 

Tack!

Jonas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa skivorna i en annan dvd-spelaren än din egen, gärna en bättre.

Om det fungerar är det dvd-spelarens fel annars skulle jag säga att det är din brännare. Fungerar andra typer av bränningar - ljud, data?

Testat med andra skivor?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du prova ett annat program?

 

ImgBurner kan bränna det mesta och är dessutom det kanske bästa brännarprogrammet, oavsett pris (*).

 

Prova att bränna med snäppet lägre fart än vad skivorna ska klara av.

 

(*) Jag har alltid tala så varm för Nero. Numera kan du komma undan bättre och gratis med ImgBurner och DVDFlick.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte precis bookmarka den här tråden när jag hittade

http://www.imgburn.com/

i mappen med länkar till gratisprogram

Kör själv med Deepburner Free och bränner DVD med 4x på Verbatim DVD-R 16x

hjälper det inte med ImgBurn, testa med annan skiva än TDK

 

Förresten, jag har i annan tråd sett att det finns rengöringsskivor för DVD-läsare.

Har aldrig använt själv (skrotat läsaren när den börjat funka dåligt) men det kanske funkar. Borde i så fall ta bort damm, smuts på optiken????

 

[inlägget ändrat 2009-01-18 09:21:13 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner igen vissa av symptomen du räknar upp och det tyder på att skivorna inte passar för din brännare, du bör prova dig fram med andra skivmärken.

 

I Nero finns program som kan analysera skivorna, kan också kontrolläsa brännkvaliteten efter bränning. För mig har dessa program varit till ovärderlig hjälp när jag valt lämpliga skivor för min brännare.

 

På den här hemsidan finns information som kan hjälpa dig med ditt problem:

http://www.hemvideo.eu/ake/huvud,s.htm

 

Skivor som inte går bra i din brännare kan gå bra i din kompis brännare, det är alltså inte säkert att det är dåliga skivor, inte heller att det är en dålig brännare, det är snarare så att vissa skivor inte passar till vissa brännarmärken och det kan i många fall ha med Skivornas inbrända ID (Cod) att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat flera skivor i Nero DiscSpeed, och resultaten är hemska. Har testat på både min och min flickväns datorn med helt olika brännare och märken men resultaten är desamma.

 

Här är en bild på ett av mina test.

(ser lika ut på alla)

 

[bild bifogad 2009-01-18 13:40:04 av dLux!]

 

 

Kanske jag ska dumpa TDK skivorna helt och hållet? Känns helt lustigt, eftersom innan jag köpte dessa använde jag TDK också. Antar det är skivorna eftersom både min och hennes brännare kände av fel. Kanske borde testa Verbatim? Såg nu att jag förr använt en del Verbatim och mycket Traxdata. Vilka är bäst?

 

 

[inlägget ändrat 2009-01-18 14:07:10 av dLux!]

[inlägget ändrat 2009-01-18 14:16:15 av dLux!]

1116102_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste nyss lite om själva brännaren, och den ahr fått riktigt dåliga betyg, så vitt jag förstått, läst och sätt, så kanske helt enkelt bara ska byta dvd brännare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en bild på ett av mina test.

(ser lika ut på alla)

 

Ja det är mycket dopp i läsningen av dina skivor men läshastigheten är ganska hög, doppen fram till 2,5 Gb dyker inte längre ner än till som mest 3,5 till 4 X, det är vid 2,5 Gb det första stora dyket kommer, fram till 2,4 Gb bör samma spelare du kört testet i klara att spela upp skivan i realtid (utan störningar).

 

Många skivmärken tillverkar inte sina skivor själva utan dom tillverkas på Lego, man kan alltså inte vara säker på att två likadana förpackningar har samma tillverkare, enda sättet man kan se det på är att jämföra skivornas inbrända ID och det kan man göra i Nero.

 

Jag tror det kan vara ide' för dig att prova några andra skivmärken, själv kör jag helst med Sony D21 och Verbatim, dom går bra i min brännare (Optiark AD-5170), men det finns inga garantier att samma skivor går bra i din brännare för det, du måste själv prova dig fram.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...