Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byggt stendöd speldator - hur felsöka Asus moderkort?


Ulf Kronman

Rekommendera Poster

Hej alla teknikkunniga,

har idag varit iväg på Webhallen och inhandlat komponenter till en ny speldator åt min son. Efter att ha läst och skruvat och läst och kopplat har vi tillslut allt på plats (tror jag). Men när vi försöker boota upp datorn händer ingenting.

 

Alla fäktar är igång och moderkortet signalerar att det har ström (grön LCD), men vi kan varken höra eller se något av att moderkortet går igenom sin testsekvens och av någon BIOS syns intet. Moderkortet levererar inte heller någon ström till USB-enheterna tangentbord och mus.

 

Här är specen på grunkorna i datorn (inkl. webhallens produkt-id):

---------------

Chassi

NZXT Miditower Lexa Redline Edition (Ej PSU) prod.php?id=78629

 

Power Supply Unit (PSU)

Corsair PowerSupply (PSU) 750W TX ATX prod.php?id=82077

 

Grafikkort (GPU)

Asus GeForce 9800GT 1GB (EN9800GT HB/HTDI/1G) - PCI-E / 2xDVI / HDTV-UT prod.php?id=90502

 

CPU

Intel Core 2 Duo E7400 2.8GHz / 1066MHz / 3MB - Socket 775 (Boxed) prod.php?id=91430

 

RAM

Corsair XMS2 4096MB DDR2 PC2-6400 800MHz (5-5-5-18) (2x2048MB)

 

Moderkort

Asus - Socket 775 - ATX nForce 750i SLI (P5N-D) - 2xPCI-E / SATA / HD Audio / LAN prod.php?id=83820

 

Hårddisk

Seagate 640GB SATA II Barracuda 7200.11 (32MB Cache / 7200RPM) prod.php?id=88999

 

DVD

Sony NEC Optiarc Intern IDE AD-7200A DVD±RW 20x - Svart (Dual Layer) prod.php?id=82837

---------------

 

Antingen är något gravt felinkopplat på moderkortet eller så är det "dead on arrival". Vad tror ni? Vi har flyttat runt minnen, kopplat ur och i kablar till olika enheter, men resultatet är ständigt detsamma; inget händer vid boot. Inte ett pip, inte ett blink på skärmen.

 

Tacksam för lite tips om i vilken ände jag ska börja felsöka detta. Jag hittade några inlägg på nätet om folk som fått döda Asus-kort levererade. Kan det vara så illa?

 

Tacksam för all hjälp,

Uffe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kopplat in två kontakter från nätaggregatet till moderkortet?

Även grafikkortet brukar behöva en extra strömkabel.

 

Kan du ta en bra bild in i datorn och lägga upp så vi kan se hur du har kopplat?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stöder moderkortet med första BIOS som moderkortet levererats med E7400?

Om det fodras senare BIOS än den första kan moderkortet ha för gammal BIOS.

 

Finns minnet med på listan i manualen till moderkortet eller på QVL listan hos ASUS site för moderkortet?

(tycker att jag har svårt få fram QVL listan, asus har överbelastning och är allmänt segt....)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset,

vi har kopplat in ström via en stor (25-polig, typ) kontakt till moderkortet, men det finns en annan strömkontakt märkt ATX med fyra poler.

 

Jag har inte hittat någon motsvarande kontakt bland de runt 25 olika sladdar som går ut från nätaggregatet. Jag ska kolla noggrannare och läsa på. Återkommer med besked om detta.

 

Till grafikkortet har vi kopplat in extra el. Vi testade faktiskt i desperation att koppla ur den elförsörjningen, men då började grafikkortet varningstjuta för att fläkten inte gick igång.

 

Tack så här långt, återkommer med rapport om ATX-strömmen.

 

// Uffe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack även för detta tips, Janne.

 

Jag ska gå till Asus webbplats och kolla att de stödjer processorn ordentligt.

 

Killen som servade oss på Webhallen verkade rätt kunnig och jag bad honom säga till om jag specade något som inte lirade tillsammans, så jag tycker att han borde ha reagerat. Men om det är så att ett färskt kort levereras med gammal BIOS-kod är det ju inte lätt att veta.

 

När jag plockade ihop datorn utgick jag ifrån ett förslag som Komplett plockat ihop som en "LAN-party-dator" och där ingår detta moderkort och en Intel E8400 processor, så man tycker ju att moderkortet borde funka med en E7400. Här är Kompletts konfiguration: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=354601

 

// Uffe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Tophe,

du slog huvudet på spiken! Nu har vi en fungerande burk.

 

Det stod mycket riktigt i manualen för moderkortet att man måste koppla in båda strömkontakterna, problemet var bara att det Corsair nätaggregat vi har inte hade någon 4-polig ATX-kontakt.

 

Vid närmare studium av manualen för nätagreggatet står det att den stödjer ATX12V v2.2, som tydligen använder 8-poliga kontakter, men för att vara bakåtkompatibel mot moderkortets ATX v2.0 kunde man bryta isär en 8-polig kontakt i 2 st 4-poliga (häpp!). En av dessa passade som handen i handsken på den 4-poliga ATX-kontakten och sedan var all systems GO.

 

Nu är det bara att rulla igång och lägga på drivrutiner och operativ; vi har faktiskt tänkt testa den beta av Windows 7 jag laddat ned.

 

Tack för er rådiga hjälp och fortsatt trevlig helg!

Uffe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...