Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn hackar - startar inte


KMPB

Rekommendera Poster

När jag startar datorn så börjar den hacka och kommer inte igång.

 

En kompis trodde att det var hårddisken som hade gått men då jag stoppade in den i en annan dator var det inga problem.

 

Fick höra från någon att det då kan vara nätdelen som var trasig. Kan det vara så? Isf hur byter jag denna och finns det olika beroende på vad jag har för dator?

 

Eller är det så att det kan vara något annat? Och är det lönt att gå vidare?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
KMPB skrev:

När jag startar datorn så börjar den hacka och kommer inte igång.

 

Beror på vad du menar med "hacka och kommer inte igång"?

...menar du att du får trycka på on/off flera gånger innan datorn startar?

 

KMPB skrev:

Fick höra från någon att det då kan vara nätdelen som var trasig. Kan det vara så? Isf hur byter jag denna och finns det olika beroende på vad jag har för dator?

 

Har datorn allmänna startproblem kan det bero på att nätaggregatet har blivit slitet och behöver bytas ut.

 

Ett nätagg är tämligen enkelt att byta. Lossa alla sladdar till hårddiskar, DVD-brännare, grafikkort e t c. Lossa även den större ATX-sladden till moderkortet. Sistnämnda kan sitta rätt rejält och du kan behöva ta i lite för att få av den.

 

Sedan skruvar du av fyra skruvar, som du ser nätagget sitter fäst med. Håll gärna med en hand under, så att nätagget inte får fritt fall rakt ned i datorns innandöme.

 

Checka även kondensatorerna hur det står till med dom. Dom ska inte bukta ut och inte läcka. Ser ut som mindre burkar upp och ned på moderkortet.

 

http://www.badcaps.net/Images/caps/vp6_hm/index.html

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag trycker på On/off-knappen så kommer jag inte in alls. Den bara står och maler med ett hackande ljud. Det kommer inte upp något alls på bildskärmen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...