Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Vad är det? och vad ska jag göra för att få bort det?

Cassandra

Recommended Posts

Sist jag satt på min dator så var jag ute på youtube men det brukar jag ofta vara, sedan stängde jag av datorn helt för att gå o lägga mig.

Dagen därpå då jag satte på datorn så kommer jag bara till en svart bakgrund ej till inloggning eller ens till skrivbord iaf. där det står följande:

(En Ikon/triangel) American Megatrends, Inc.

Release 11/07/2006

CPU: Intel® Pentium ® D CPU 2.80Ghz

Speed: 2.80 Ghz

Press F12 if you want to boot from the network

Press F8 for BBS POPUP

Press F11 to boot from the Restore Partition

1024MB OK (256MB Shared Memory Size Used)

Auto-Detecting Pri Master. .ATAPI CDROM

Auto-Detecting 3rd Master. .IDE Hard Disk

Pri-Master: PHILIPS DVD 8801 NW02

ULTRA DMA MODE-2

3rd Master: ST3250820AS 3.AAD

Ultra DMA MODE-6, S.M.A.R.T. Capable and status OK

CMOS Settings wrong

CMOS Date/Time Not Set

Press F1 to Run SETUP

CMOS Date/Time Not Set; där verkar problemet sitta; bios har glömt hur mycket klockan är... Vilket kan tyda på att batteriet i moderkortet behöver bytas.

Så pröva gå in i biosen och ställ klockan, spara och gå ur. Då bör datorn starta upp och funka normalt åtminstone så länge den är igång men om samma sak inträffar igen efter att den har varit avstängd så byt batteriet.

Hej!

CMOS Settings wrong

CMOS Date/Time Not Set

Press F1 to Run SETUP

Ovan brukar visas när moderkortets backupbatteri har tagit slut..

Batteriet är (på icke bärbara datorer) en Platt silvrig "skiva" som ligger på moderkortet..

Den är gjord för att kunna bytas ut, vilket du troligtvis behöver..

Öppnar du datorsidan så kan du relativt lätt se den.

(Rör dock ingenting på insidan utan ett ESD-armband kopplat till plåtdel på datorlådan)

Lys med en stark (fick)lampa på den och försök att läsa texten på batteriet.. Det brukar stå "CR XXYY"

Där de 2 första siffrorna (XX) anger batteriets diameter i mm.

de 2 sista siffrorna (yy) anger batteriets tjocklek i tiondelsmm.

Med dessa uppgifter kan du köpa ett nytt batteri, de kostar ett par tior och finns i massor av affärer typ: Clasohlson, Kjell.com och givetvis i databutiker..

Har du inte ett ESD-armband så köp ett sådant samtidigt som du köper batteriet.. Du skall nämligen aldrig röra en dators inkråm utan att ha ESD-skydd.. dessa kostar under 100kr och finns i datorbutiker och t.ex. kjell.com (typ: http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=38324&path= )

Lycka till!

/Thomas

Få ut maximalt av datorns prestanda samt slipp ideliga rensningar, ominstallationer & problem! Se http://www.WinGuider.se för gratis installationsanvisningar. Endast för XP Pro

[inlägget ändrat 2009-01-16 16:10:15 av /Thomas]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...