Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur smart brukar en brandvägg vara


Erki

Rekommendera Poster

Vi håller på att utveckla en applikation som kommer att användas hos ca 100 kunder.. Applikationen läser in viss information från en Accessdatabas. Några gånger per år kommer vi att uppdatera denna databas. Tanken var att denna databas skulle distribueras ut till kunderna som bilaga i ett mail som sedan kopieras över till ett USB-minne för att sedan läsas över av applikationen. Jag inser nu att detta inte kommer att fungerar rätt av då mdb-filer oftast stoppas av brandväggar.

 

Hur brukar brandväggar identifiera filtypen. Skulle det räcka med att byta extension till .txt och sedan låta applikationen byta filtyp när den läses in eller brukar brandväggar titta i filen för att avgöra filtypen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade packat filen med tex zip eller rar, för att få ner storleken och minska risken för att den fastnar i en brandvägg.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill helst undvika detta då applikationen går på en industripc med Windows embedded och vill helst undvika installation av ytterligare program.Kunden ska helst inte behöva göra mer än att kopiera filen. Jag får prata med programmeraren så vår vi se vad han säger. Det viktigaste är dock att filerna garanterat kommer fram.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men den dator som tar emot mailet, är det industri-PC'n? Om det är en vanlig PC, så kan man ju packa upp zip/rar-filen direkt till USB-minnet, det är "nästan" lika enkelt som att bara kopiera filen.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom kunden behöver ett USB-minne så kan det ju vara en ide´att skicka över ett USB minne till kunden. Med snigelposten.

Så (om industridatorn kör Windows) så slipper ni få in de skitprogramm som ofta följer med kundens eget USB.minne in i industridatorn.

Det finns ju exempel på att USB-minnen redan från tillverkaren i fjärranöstern är infekterade.

Nått ni kan undvika med egna USB minnen som ni formaterar bort allt på innan ni skriver in vad kunden ska ha.

USB-minnen är dagens disketter när det gäller att sprida skit mellan datorer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för många vettiga synpunkter. I synnerhet jannejannes om infekterade minnen. Jag ska sätta mig med programmeraren efter helgen så vår vi se hur vi löser det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...