Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

byggt en dator, den vägrar fungera.


Arzang

Rekommendera Poster

Nu är det som så att jag byggt en dator och försökt få igång den, men det går bara åt helvete.

 

Jag körde lätt, köpte gigabyte 780gkrets och sket i gpu, corsair twin 4 gig ddr-800, amd 64 x2 5200+, antec three hundred gamer case och corsair 450w psu.

 

jag bytte moderkortet för att jag trodde att det var fel på det, men datorn startar ändå inte. vilket får mig att tro att något annat är fel.

 

jag provade knepet där man kopplar ett gem från en grön kabel i ATXsladden till en svart. fläktarna gÅR igång utmärkt.

 

jag provade även att trycka en jordad mejsel mot pwrswitchEN, nada.

 

innan jag jobbade med datorn jordade jag mig ordentligt.

 

nu undrar jag, går datorn igång med trasig/-t

processor/ram? funderar om cpu är paj men lite pinsamt att påstå att både moderkort och processor hade fabrikationsfel (även om det är fullt möjligt).

 

jag undrar även om skruvarna i moderkortsplankan kan förstöra. jag råkade lämna in dem med gamla moderkortet så jag tog ett par svarta skruvar man fick med chassit. jag skruvade inte i alla hål heller men det känns som att det inte ska spela roll.

 

ifall det hjälper så ger moderkortet ifrån sig ett litet ynkande pip om jag slår av agget, drar ut och in det och slår på datorn.

 

vad är fel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanligaste orsak som jag ser det är att moderkort och minne inte är kompatibelt.

Exakt vilket moderkort Fabrikat och modell?

Exakt vilket minne, Fabrikat och modell?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De där minnena från Webhallen finns inte med på Memory Support List vad jag kan se.

http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Overview.aspx?ProductID=2859

http://www.gigabyte.com.tw/FileList/MemorySupport/motherboard_memory_ga-ma78gpm-ds2h.pdf

du kan försöka starta datorn med enbart 1 minne i ett slot, går det bra

gå direkt in i BIOS och ändra minnesspänningen till den spänning som står på minnet.

Vilken minnespänning ska det vara?

Med en gnutta flax kommer datorn sedan fungera normalt.

om Processorn/moderkortet klarar 2 x 2GB är inte säkert.

Vilken processor har du?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har denna cpu http://www.webhallen.com/prod.php?id=83324 en vanlig amd 64 x2

 

och ett moderkort som klarar ddr2-1066 ska väl alltid klara ddr2-800?

kan testa igen att bara köra en sticka och på sätt testa stickorna var för sig.

 

gällandes minnesspänningar och liknande har jag noll koll. fick dessa delar som tips av en kompis till mig och utgick från att det ska fungera. han sa att det ska göra det. det är trots allt ett moderkort med matchande processor och så vanliga ramminnen. jag har inga planer på att överklocka, allt är standard och antalet kort är verkligen på minimum.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"och ett moderkort som klarar ddr2-1066 ska väl alltid klara ddr2-800?"

 

tyvärr är det inte så enkelt, moderkorts reklamen är som telias fri surf hur mycket du vill med 3-G modem och maxhastighet 7,2Mbit/s

(och finstilt att detta gäller upp till 5GB hemladdat, dvs vad man kan dra hem på mindre än 2 timmar med 7,2Mbit/s. De övriga drygt 700 timmarna per månad är maxhastigheten 30kbit/s......

 

att moderkortet klarar ddr2-1066 betyder enbart att med ett minnesfabrikat och en modell av minne från den tillverkaren så kan man använda ddr2-1066 och det är inte säkert minnet kan köras i 1066MHz, det betyder enbart att moderkortet fungerar med detta minne, inget mera, maxhastigheten är kanske 800MHz och det är ett enda 512MB minne, inte 2 minnen osv.

 

Att moderkortet klarar 4GB RAM betyder inte att man kan använda 2x2GB 1066MHz minne. 4GB är med ett speciellt fabrikat,en speciell modell av tex 533MHz minne.

 

På minner om bilar.

Även om en bil har en topphastighet på 200km i timmen betyder det inte att man kan få upp den i 200km/timme i uppförsbackarna mot Hallandsåsen vid 0300 en söndagsmorgon när motorvägen är öde.

 

Det är därför det finns Memory Support List hos Gigabyte

QVL hos Asus och ibland hos Asus i moderkortsmanualen

och hos MSI finns listorna med testat och godkänt minne under Test

 

Minneshastigheten är bara en parameter för minnet. Andra är minnestider (och det är många) och minnesspänning, allt måste passa till processor och moderkort.

 

Ungefär som att alla däck hos en bildäckhandlare godkända för 250km/h passar inte en Volvo S80, endast de med rätt fälgdiameter, rätt fälgbredd och rätt däckhöjd passar

 

 

[inlägget ändrat 2009-01-16 18:13:03 av jannejanne]

[inlägget ändrat 2009-01-17 08:04:12 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hade gjort en snabb sökning innan och då sa någon på ett forum att det alltid vad bakåtkompatibelt. man ska väl inte alltid lita på forum.

 

hm om det är minnet det är fel på blir det väldigt lätt för min del. jag ska kolla noggrannare på memory support list och kolla om det första moderkortet jag testade inte heller stödde det minnet. men det känns ändå lite långsökt då ett minne av ett så vanligt märke bör fungera rakt ur paketet.

 

och minnen som inte är med på listan kan väl ändå fungera? så om mitt minne inte är med på listorna betyder det bara att det antingen kan vara minne eller processor som är trasigt..

 

såg nu att den ska stödja ddr2-800. men jag funderar över om det inte finns något trick för att kolla om det är fel på processorn eller om det är minnet?

 

synd att min gamla burk inte tar ddr2..

[inlägget ändrat 2009-01-18 11:36:21 av Arzang]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...