Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Stor Bildskärm/tv till datorn


freddan72

Rekommendera Poster

Tja undrar helt enkelt om det är nån som har erfarenhet ut av kopplat en stor platt tv till datorn. Och användt den som datorskärm. Tänkte koppla den via DVI utagen. Och vill fortfarande kunna spela senaste spelen på datorn. Tvn är 32 tum wide. Och responstiden är 26ms. Det är också den jag orar mig över. Nya skärmar har ju 2-5ms. Så min fråga blir: Hur kommer bilden på skärmen vara? Får man prestanda försämringar? Hänger bilden med i spel med tanke på responstiden?

 

/Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och responstiden är 26ms

Icke acceptabelt för spel med lite snabbare rörelser i utan då kommer det att finnas tydlig spökbild/eftersläpning också. Frågan är vilken responstid det egentligen är som avses..? Värdet för eller uppgiften om grått-till-grått måste vara lägre då denna färgskiftning tar längre tid på sig än från vitt-till-svart.

 

Så ifall grått-till-grått är 8ms och vitt-till-svart är 25ms går det faktiskt att spela många spel utan eftersläpning även om lika många kommer ha en klar skuggbild. Värdena g-t-g 8ms respektive v-t-s 16ms är okej, men inte högre än så! Det betyder dessutom att några 2-5ms responstider inte alls är en nödvändighet att ha...

 

 

[inlägget ändrat 2009-01-15 17:49:26 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. så jag kommer inte att kunna spela övehuvudtaget då... Fastän jag kör DVI med digtitala signaler istället för VGA. Samt responstiden var på 23ms (kolla fel första gången). Du nämner att det kommer bli spökbild.. vad inebär det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men har den inte hos mig just nu. Och behöver åka en bit för att hämta den av en kommpis som inte behöver den längre. Så om nån har tidigare erfarenhet av liknande skärm i samma storlek med ungfär samma resposntid.. som vet om det funkar??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga kompisen (om du inte redan vet) varför han/hon vill bli av med skärmen/TVn.

 

Det kan ju vara så att kompisen redan testat att spela "data" med den, och den suger på "dataspel"..

 

Vad "heter" skärmen/tv:n förresten?

(exempel, som jag bara hittar på "Samsung 32HD5456LCD")

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

han har haft den för att se på tv med så han vet inte.

Det är en: Samsung Syncmaster 323t

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade lite mer om den.

Den slutades att säljas första halvåret 2006, och priset var runt 4000 U$.

Över 30.000 kronor i Sverige alltså..

 

MEN:

Platta skärmar blir både bättre och billigare. Nu massproduceras enbart platta skärmar, så priserna blir därefter.

 

Du kan få bättre platt skärm på elgiganten/mediamarkt för kanske 4000:-

 

Får du skärmen typ gratis/för en tusenlapp, så slå till.

Enligt specifikationerna (i bifogad länk) har den inbyggd ANALOG tv-mottagare. Det kan kanske kvitta, men skärmens egenskaper (kontrast, ljusstyrka etc.) slås hur lätt som plätt av "vilken" HDTV "som helst" som säljs för 3-4000 på rea idag.

32" som säljs idag för cirka 4000 har:

Digital TV (DVB-T)

Snabbare responstid.

Bättre kontrast

Högre ljusstyrka.

 

Men som sagt: "Får" du skärmen, så ta den!

 

Här är länken:

http://www.hdtvsolutions.com/Samsung-SyncMaster_323T.htm

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men som sagt: "Får" du skärmen, så ta den!

Heh, det skulle väl vara det i så fall men jag kan ändå inte rekommendera teven för datorspelande; upplösningen är låg och responstiden mycket låg. 32" och bara 1280x720 innebär att teven måste stå några meter bort för bra bild (vilket en teve givetvis också brukar göra). Jämför det med en datorskärm som är 10-12 tum mindre men ändå har 1680x1050... Eller 24-tums datorskärm som har 1920x1200 – alltså ännu högre än full HD-upplösning 1920x1080.

 

Du råkar inte ha en spelkonsol som är enkel att ta med sig till kompisen bara för att kolla hur responstiden ter sig vid verkligt spelande? Konsolspel är ju också gjorda för att bättre passa tevens lägre upplösning samt bildformat (16:9 medan datorskärmen (bredbild) har 16:10)...

 

P.S. Med spökbild menar jag alltså en skugga som hela tiden följer med i rörelserna av den vanliga bilden, så skuggbild är väl ett bättre uttryck.

 

[inlägget ändrat 2009-01-15 20:56:24 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ganska dyrt ändå.

Man kan få större apparater för samma pengar idag. Med bättre bild och funktioner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...