Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför fattar inte excel att cellen är datumformaterad i pivottabellen?


soreby

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har ett jättedokument med en datumkolumn som jag skapat en pivot av. När jag försöker gruppera datumen i pivottabellen på månader funkar det inte. Jag går då in i grunddatat och kollar formateringen att det är datum, men det funkar fortfarande inte. MEN. Om jag går in i en cell i grunddatan, dubbelklickar på den och sedan klickar på enter, då hajar pivottabellen att just den är datum. Vet någon hur jag skall göra för att få den att fatta att alla celler är datum i grunddatan utan att behöva göra detta på alla tusen rader? Vore fruktansvärt hjälpsamt.....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken version av Excel? Vet att Pivot i Excel 2002 kan vara lite egensinnig med format ibland. Men testa att formatera hela kolumnen som datum och uppdatera sedan tabellen. Det är mitt enkla tips.

 

Hoppas det räcker.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tyvärr är det 2002... och det räcker inte att formatera kolumnen som datum, har försökt det, utan jag måste göra som jag skrev i varje cell, eller ställa mig i respektive cell och klicka F2 och sedan enter...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formatera då hela bladet(!) som datum och formatera sedan om det som inte ska vara datum till det som det ska vara...

 

Eller återskapa Pivotn på nytt på ett nytt, rent blad som kanske fungerar bättre?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...