Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Måste jag starta eget för att få sälja online?


Blue Harvest

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag är sugen på att starta en liten webbutik och undrar hur jag ska göra för att hålla mig på rätt sida av lagen...

Är man tvungen att registrera ett eget företag oavsett hur liten rörelsen är?

 

Har planerat att starta i mycket liten skala innan jag vet om idén bär. (Omsättning på kanske ett par hundralappar i månden.) Har försökt hitta lagtexter runt detta men har hittills bara hittat vad man har för rättigheter som konsument. Vad har jag för skyldigheter som entreprenör?

 

Tack på förhand för hjälp och tips!

 

 

Tråden flyttad från Webbutveckling - övrigt av moderator

 

[inlägget ändrat 2009-01-15 14:02:13 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man ska vara petig så tror jag denna fråga hör hemma i juridik forumet...

 

Men hur som helst. Jag tror inte att du måste registrera firma för att få sälja saker. Blocket och vanliga analoga loppmarknader skulle ju inte fungera i så fall. Det har varit lite debatt från skatteverket angående sådanna saker. Och dom vill att folk som säljer regelbundet på blocket skall berätta detta i deklaration och liknande.

 

Jag tror det räcker med det för din del om det är så små belopp det rör sig om. Så länge du deklarerar din inkomst så har du "gjort rätt". Men samtidigt så skulle du ju kunna spara tid och pengar på att sälja på blocket och eller tradera istället för att sätta upp egen butik.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man ska vara petig så tror jag denna fråga hör hemma i juridik forumet...
Tråden är anmäld för flytning.

 

Sedan är Skatteverket alltid väldigt hjälpsamma och ställer upp och svarar på sådana frågor som ställdes här.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, ni har så rätt. Jag är för insnöad på webbutveckling. :) Hör hemma i juridik.

 

Jag resonerar likadant att det är samma sak som att jag säljer via eBay och annat då och då. Ska ändå ta och ringa Skatteverket och fråga så att det inte blir bakläxa av något slag. :)

 

En följdfråga som jag undrar om ni har några bra uppslag om är:

Hur kan jag inge ett seriöst intryck utan att skriva ut adress och telefonnummer i webbshoppen?

 

Som tjej är jag nämligen väldigt paranoid med att lämna ut mitt riktiga namn, adress och telefonnummer. Och det med rätta. Har råkat ut för både det ena och andra under mina 10+ år online...

 

Om jag själv skulle ge mig på att köpa från en ny webbutik så skulle jag nog tolka det som oseriöst om det inte fanns någon text om f-skattesedel, gatuadress eller telefon man kan ringa.

 

Hur kan jag intyga att jag är ärlig utan att lämna ut personuppgifter?

 

Tacksam för uppslag! :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att du måste registrera firma för att få sälja saker. Blocket och vanliga analoga loppmarknader skulle ju inte fungera i så fall

 

Nja, privat egendom får du sälja utan att ha firma, och du får tom göra viss vinst. För att sälja i kommersiellt syfte (dvs du köper eller tillverkar saker i syfte att sälja dem), så måste du ha företag, alternativ registrera det som hobbyverksamhet.

 

Du måste även momsregistrera dig, men du måste inte registrera dig hos Bolagsverket, även om många väljer att göra det.

 

Sen är det många andra saker som rent praktiskt blir enklare om man har företag.

 

 

[inlägget ändrat 2009-01-15 15:36:44 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar!

 

Sen är det många andra saker som rent praktiskt blir enklare om man har företag.

Är det? Vilka saker blir enklare?

Allt jag hört är hur hopplöst mer komplicerat det blir med redovisning och deklarationer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt jag hört är hur hopplöst mer komplicerat det blir med redovisning och deklarationer.

 

Det är visserligen sant att det kan vara komplicerat, men det beror ju helt på hur komplicerat företaget är. Säljer man 200 olika sorters produkter och har 40 anställda, så är det klart att det lätt kan bli rörigt. Men är man själv och säljer 1-2 produkter så kan jag inte förstå vad som skulle bli komplicerat.

 

Det jag menar är att samarbete med andra företag. Om du tex vill handla hos ett företag på faktura, så är det inte många som går med på det om man är privatperson. Är man enskild firma är det lättare, men inte alltid lätt. Är man AB så går det nästan alltid. En del leverantörer av tjänster och varor säljer bara till företag och ibland får man bättre priser om man är företag. Dessutom kan du inte sälja till företag om du är privatperson (jo, kan kan du, men företaget får inte dra av momsen, vilket gör dina varor 25% dyrare än vad dom borde vara).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
En följdfråga som jag undrar om ni har några bra uppslag om är:

Hur kan jag inge ett seriöst intryck utan att skriva ut adress och telefonnummer i webbshoppen?

 

Som tjej är jag nämligen väldigt paranoid med att lämna ut mitt riktiga namn, adress och telefonnummer. Och det med rätta. Har råkat ut för både det ena och andra under mina 10+ år online...

 

Du kan ju skaffa ett oregistrerat kontantkort , eller om du vill vara lite seriösare skriva de på företaget Istället för att lämna ut ditt privata mobilnummer.

 

Vad gäller adress, borde de väl gå att fixa en så kallad box adress?

Om dom nu finns kvar.

 

istället för storgatan 12 så blir det Box 97

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...