Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trådlöst nätverk, anslutningen till internet fungerar inte


tomodh

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har skummat trådarna i nätverksforumet men inte hittat riktigt samma situation så jag skriver en ny tråd.

 

Jag har bredband från Comhem och köpte nyligen ett trådlöst modem/router (Gigaset SE551) som jag kopplade till Motorolamodemet från Comhem. Sedan tidigare har jag en laptop ansluten till Motorolamodemet via USB.

 

Laptop nummer två användes för att konfigurera Gigaset, anslutningen dit är perfekt men jag lyckas inte ansluta till Internet. Ett diagnosprogram menar att jag ska kontrollera brandväggen, jag stängde då av de brandväggar jag kunde hitta (en i datorn och en i Gigaset) men inget förändrades. Laptop 2 har för övrigt inga problem med att ansluta till oskyddade nätverk i närheten.

 

PS3:an menar att det är ett DNS-problem men i datorn har jag kryssat i att IP och DNS ska tas emot dynamiskt. I Gigaset däremot kan jag välja Dynamic DNS men då behöver jag fixa det via en site som dyndns.org och manualen skriver inget om att det ska vara nödvändigt.

 

Jag har även provat att dra ut sladden till Motorolamodemet och koppla in den efter 20 minuter

 

Så är läget i stort. Vad finns det kvar att göra? Jag funderar på att köpa ett trådlöst modem som ersätter mina båda nuvarande men innan dess vill jag prova allt, nya prylar kostar ändå lite grand.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan tidigare har jag en laptop ansluten till Motorolamodemet via USB.
Menar du att du använder en USB-kontakt på den bärbara för att ansluta till modemet? Men vad sitter det i USB-kontakten, ett trådlöst nätverkskort eller ett nätverkskort som sedan har en nätverkskabel i andra änden eller?

 

Slå på brandväggarna igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, dator 1 är ansluten till Motorola via USB (kommer inte ihåg varför det blev så, kanske för att det strulade med Ethernetkabeln) och dator två är ansluten till routern. Brandväggen är på nu men varför vill inte routern tala med modemet, eller tvärtom?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dator 1 är ansluten till Motorola via USB
Trådlöst?

Om det är trådlöst varför behöver du då en router?

 

Eller är det en USB-kabel från dator 1 till en USB-kontakt på Motorola-modemet? Men USB-kontakter på modem och routrar brukar inte vara avsedda för datorer.

 

köpte nyligen ett trådlöst modem/router (Gigaset SE551) som jag kopplade till Motorolamodemet
Till vilken port (kontakt) på Gigaset ansluter du Motorola-modemet?

Det är mycket få (om ens något) kombinerat modem och router som går att ansluta till ett annat modem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför vill inte routern tala med modemet, eller tvärtom?

 

Hur många publika IP-addresser får du?

 

Har du bara en är det risk att datorn som sitter direktkopplad via usb mot modemet får denna enda och att routern "blir utan".

 

Koppla isf bort den som sitter direkt på modemet o sätt den på routerns LAN-sida (via ethernet) istället.

 

Kolla via konfig.sidorna på routern så den erhåller en address.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, så USB-kopplingen kan göra att jag bara får en IP-adress?

 

Normalt får man bara en publik address av sin operatör. Som du har det kopplat finns det två enheter som vill ha en address; routern + direktkopplade datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...