Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

GMA950 och lånat RAM


redant

Rekommendera Poster

(detta postat tidigare i grafikkortsforum)

 

Finns det något sätt att tvinga intel GMA 950 att låna mer än 64 MB från RAM?

Har 13" macbook, OS X 10.4.11, 1.83 GHz processor med 2 MB L2 Cahe.

 

Under Windows kan drivrutinen för intel GMA 950 ställas mellan 64 och 256 MB lånat minne från ram, nu efter uppgradering av RAM till 2 x 1024 MB 667 MHz DDR2 ser allt ut som förut, fortfarande lånat 64 MB...

 

Innan RAM-uppgradering studerade jag följande länk (som inte nämnde lånat grafikminne dock men som satte gränser för vilka RAM moduler som skulle passa)

 

http://eshop.macsales.com/shop/Memory_Benchmark/Apple_MacBook/

 

På ett Apple forum läste jag om dynamisk tilldelning av grafikminnet men det säger inget om manuell, tvingande inställning eller om vilka gränser som dynamisk tilldelning ger:

 

http://support.apple.com/kb/HT3246

 

[inlägget ändrat 2009-01-14 10:50:39 av redant]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läser man på intels egen sida om GMA 950 så står det uppräknat massa specifikationer och där sägs att GMA:t stödjer upp till 224 MB minne, laddar man ner deras "Product brief" för samma chipset står där max 192 MB

 

Detta är fortfarande avsevärt myucket mer än de 64 MB som Macbooken tilldelar... Det borde finnas en patch/ inställningsmöjlighet eller något esoteriskt konsoll-kommando att göra, en fil som man kan editera för att tilldela mer minne, vad som helst? Jag hoppas verkligen att Apple tänkt på detta, eftersom det annars innebär att man tjänar på att instalera Windows på Macbooken bara för att kunna använda en av de ingående delarna till nyare program, att deras eget system är för gammalt helt enkelt. Det låter inte som om Apple skulle vilja att detta sker, de brukar ju slå på trumma och basunera ut hur mycket bättre deras mjukvara flyter än den som PC-användarna tvingas slåss mot... Nu tror jag att om samma hårdvara kan bli tre eller fyra gånger mer fantastisk med Microsoft Windows så borde de lyfta på locket och fundera på OSX och om de kan öppna samma kran lika mycket på grafiken? Det är ändå en GMA som nu sitter på Mac mini/ Mac tv burkarna, väl? (och i de plastiga Macbook:arna) Det är ganska många hittills nöjda användare som är potentiella arga gamers en dag som kanske byter tillbaka till PC bara för att spela?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...