Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trasig hårddisk


ggurra

Rekommendera Poster

Hej allihopa.

 

Igårkväll när jag satt i godan ro och tittade på mina semesterbilder från min USBhårddisk (Western Digital 500gb) på min Dell laptopdator så råkade jag trassla in mig strömsladden till hårddisken och den åkte i golvet från skrivbordshöjd.

 

Inga yttre skador syns på hårddisken men när försöker starta om hårddisken genom att dra ur strömsladden så hörs en massa klickljud från hårddisken, mappen kommer inte längre upp i Vista så att jag kan titta på mina bilder.

 

Jag har försökt googla lite på det här och funnit att jag antagligen måste skicka ifrån mig hårddisken för att få det här åtgärdat.

 

Någon som har några tips på vart man kan få tag i kunnig personal inom området som inte kostar skjortan?

 

Hälsningar

 

/G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aj.

Klickljud från HD är inte bra. Inte alls. Läsarmen har hamnat snett och likt en hackspett hamrar den på skivorna.

 

Företag som fixar det finns det, Ibas är ett som ofta omnämns. Billigt? Nja, rädda en kraschad disk kostar nog en del. Oavsett bolag. Om läsarmen vägrar läsa måste de i princip, antar jag, montera isär disken och i ett renrum och stoppa in skivorna i dyr dyr utrustning som kan läsa rådata från skivorna.

 

Prisexempel här:

http://www.ibas.se/ontrack-datarecovery/privat/photo-recovery.html

på 1 290 kr.

Torde vara applicerbart på ditt problem men kanske bäst att kontakta dem först. Och kanske någon har ett alternativ? Alltid trevligt med val.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...