Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows Office 2008 eller?


torpet1

Rekommendera Poster

I min nya dator är Office 2008 (enkla vers.) inlagt men man kräver produktnyckel för användning. Vore det möjligt att i stället lägga in Office Small Business Edition 2003 som jag har på en CD som medföljde den laptop jag skaffade för några år sedan.

 

Ett annat alternativ är Open Office. Jag antar att ex. Windows Word-filer kan öppnas och redigeras i detta program men kan Open Office Write-filer öppnas i Windows?

 

Egentligen är jag bara intressead av Word. Finns det något annat alternativ som är dubbelkompatibelt med Word?

 

Utrycket 'A little knowledge is a dangerous thing!' stämmer precis på mig så alla relevanta fakta är ytterst värdefulla.

 

T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore det möjligt att i stället lägga in Office Small Business Edition 2003 som jag har på en CD som medföljde den laptop jag skaffade för några år sedan.

Enligt licensreglerna, är det en OEM-version, så kan du inte, är det en full-version, så kan du.

Samma regler som Windows operativ.

 

 

Ett annat alternativ är Open Office. Jag antar att ex. Windows Word-filer kan öppnas och redigeras i detta program men kan Open Office Write-filer öppnas i Windows?

Är write-documentet sparat på rätt sätt, så bör det fungera.

 

Egentligen är jag bara intressead av Word. Finns det något annat alternativ som är dubbelkompatibelt med Word?

StarOffice, fungerar på samma som OpenOffice, är dock inte säker på kompatibiliteten på denna med Microsoft Office?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att ladda ner och kör OpenOffice så får du svar på alla dina frågor.

http://sv.openoffice.org/get/

 

Kanske det blir problem att lägga in Small Business Edition 2003,

då du redan har en nyare version av Office på datorn.

Kanske kan gå om du anger en egen installationsmapp för denna.

 

Funkar det som det ska så kan du sedan avinstallera ditt Office 2008.

 

Jag är för dödsstraff. De som begått svåra brott måste få ett passande straff. "Så de lär sig till nästa gång". Så de så!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt licensreglerna, är det en OEM-version, så kan du inte, är det en full-version, så kan du.

Samma regler som Windows operativ.

 

"Kan" är inte samma sak som "får".

-Ville bara påpeka detta...

 

Som sagt: Varför inte openoffice?

Där kan=får....

;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Kan" är inte samma sak som "får".

-Ville bara påpeka detta...

Visst kanske det, men eftersom vi här på Eforum inte bör/ska diskutera sådant som bryter mot licensregler, och Eforums regler, så bör/ska vi inte uppmana eller "föreslå" sådant heller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske det blir problem att lägga in Small Business Edition 2003,

då du redan har en nyare version av Office på datorn.

Kanske kan gå om du anger en egen installationsmapp för denna.

torpet1, kan eventuellt få problem med skyltar som säger att det redan finns en nyare version installerad, möjligt att det går att välja annan mapp, torpet1 får testa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är write-documentet sparat på rätt sätt, så bör det fungera.
Ett förtydligande bara, i OpenOffice Writer så kan man välja att spara filer i deras eget format, Microsoft Word-format eller några andra format.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg det då till den som skrev det.. ;)

(Du själv..)

 

Hehe..

 

Enligt licensreglerna, är det en OEM-version, så kan du inte, är det en full-version, så kan du.

 

Sorry.. Jag lovade på nyårsaftonen att jag skulle sluta att "märka ord" 2009.. Hard habit to break. Tydligen.'

 

Kan är fortfarande inte samma sak som får, oavsett mina nyårslöften om ord... Regler med mera säger inte vad man "kan" göra, regler säger vad man "får" göra. (Samt inte får.)

 

Sorry för edit.

[inlägget ändrat 2009-01-13 23:50:39 av virtuosen2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har torpet1 testat openoffice?

 

Om inte: Testa openoffice innan några andra varianter.

Rekommenderas varmt!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, han har tagit hem och provkört Writer. Jag har också provat kompabiliteten gentemot min andra (gamla) dator där jag har MS Word.

Den enda hittills upptäckta reservationen är att Writer-filer bara kan sparas i Word 6.0, vilket ju är gammalt som gatan. Så om jag sparar Writer-filen i Word-format och sedan kör den i min gamla häck och sparar, så vill den gärna göra det i en senare Word-version. Vet inte om detta kommer att visa sig vara ett problem.

 

Jag antar att Open Office inte har tillgång till senare Word-format pga upphovsrättsliga skäl. Någon kanske vet bättre?

 

Hur som helst - jag kör Open Office tillsvidare.

 

T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppsan; det har jag missat. Jag utgår ifrån att.docx-filer kan hanteras av äldre Word (?).

T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...