Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
torpet1

Vista i vila?

Rekommendera Poster

Jag har en ny dator med Vista. Datorn kan försättas i viololäge men går igång av sig självt efter några sekunder. Nå'n som vet råd?

T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen har hittills haft någon synpunkt på detta lilla problem. Så jag har gjort ett litet experiment. Jag kopplade ur mitt ADSL-modem och startade alltså datorn ouppkopplad. Då hade datorn inga problem med att stanna kvar i viloläge!

Kan det vara så att då datorn försätts i viloläge med modemet inkopplat, så ligger detta och 'knackar på' tills att datorn tror att det är dags att vara aktiv igen. Tittar man på modemet så indikerar alla dess fyra kontrollampor att det pågår aktiviteter.

Någon....?????

T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en inställning som heter Wake-on-lan. På vissa datorer kan man ställa in det i BIOS när datorn startar. I Windows under nätverksanslutningar kan du på ditt nätverkskort också ställa in om det skall aktiveras vid nätverkstrafik.

Du har med andra ord svaret själv i ditt test.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt svar. Tror du att du skulle våga dig på en beskrivning av hur jagkan gå till väga? I så fall; var noga med att använda de termer som jag kan hitta i systemet. Som du förstår trevar jag mig ängsligt fram i min datorskymning. Jag har Vista.

Dig evigt tacksamme

T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hoppar in i tråden...

Vet du hur du kommer in i BIOS?

Vid uppstart, när du får svart skärm med text & ev. logo. (Inte något med Windows)

Någon text i still med Press Del for Setup, eller Press F2 for setup osv..

Kolla det först det och återkom så kanske pepsi2, jag eller någon annan fortsätter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tac för visat intress! Jag har nu snokat runt lite i min Vista och hittat följande:

Kontrollpanelen → Nätverks- och delningscenter

Anslutning till lokalt nätverk/Visa status

Status för Anslutning till lokalt nätverk, Flik: Allmänt/Egenskaper

Egenskaper för Anslutning till lokalt nätverk, Flik:Nätverk/Konfigurera

Egenskaper förNVIDIA nForce 10/100 Mbps Ethernet, Flik:Energisparfunktioner

Två ibockade rutor varav den ena innebär ”Tillåt att den här enheten tar datorn ur vänteläge”

"Varning! Om du tillåter att den här enheten väcker datorn ur energisparläge kan det hända att datorn regelbundet går ur energisparläge för att kontrollera nätverkstillstånd.”

Törs jag bocka av rutan ifråga?

T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...